На днешния ден преди 30 години легендарният Аертон Сена загуби живота си в Гран при на Сан Марино във Формула 1, един от най-добрите пилоти в историята на Формула 1, ако не и най-добрият, почина на 34-годишна възраст, след като загуби контрол над болида си и със скорост от 305 км/ч се удари в стената на ъгъла Тамбурело на пистата "Енцо и Дино Ферари" на Имола.
Легендарният бразилец спечели 41 състезания в кариерата си, спечели три шампионата и беше запомнен като краля на квалификациите и най-добрия пилот в дъжда на всички времена.
Сена е считан от мнозина за един от най-великите състезатели в историята на Формула 1. В края на 80-те и началото на 90-те години на миналия век той заформя страхотен дуел с французина Ален Прост, с когото са съотборници в Макларън-Хонда. Сена печели титлата през 1988, 1990 и 1991 година, като записва 41 победи, 80 подиума и 65 полпозишъна с отборите на Толеман, Лотус, Макларън и Уилямс. Той държи рекорда за най-много полпозишъни във Формула 1 до 2006 година.
Повече от милион души присъстват на погребението на Сена, а много други излизат по улиците, за да отдадат почитта си на бразилеца.
„Бог държи ръката си над Формула 1 дълго време. Този уикенд той я свали“, коментира легендарният Ники Лауда при смъртта на Сена.
По време на квалификацията за същото състезание, само ден по-рано, почина младият австрийски пилот Роланд Раскрбергер, първата смърт във Формула 1 от почти 12 години.
Сена не прие добре смъртта на австриеца, което беше припомнено от медицинския делегат Сид Уоткинс, който каза на бразилеца да не се състезава в Имола.
„Аертон полудя. Никога преди не беше виждал смърт по пистата. През предходните 12 години имаше много инциденти, много ранени, но никой не загина", каза Уоткинс, разкривайки какво му е казал Сена, когато го е помолил да не се състезава и да ходи на риболов.
„Има определени неща, които не можем да контролираме. Не трябва да се отказвам, трябва да продължа."
През сезон 1994 Сена не успява да завърши първите два старта от сезона и е пределно амбициран да спечели в Сан Марино.
Сена започна състезанието от полпозишън. Надпреварата стартира с кола за сигурност, след като Педро Лами се блъсна в болида на Джей Джей Лехто.
Още във втората обиколка след подновяването на състезанието Сена удари бетонната стена със своя Уилямс в завоя на Тамбурело.
Парамедици оказват първа помощ на Сена край пистата, но състоянието му е много тежко заради силна кръвозагуба. Той е закаран с хеликоптер до близката болница. Състезанието е подновено 37 минути след сблъсъка, а Михаел Шумахер спечели.
Два часа и половина по-късно е обявено, че Сена е починал.
Това е едва третото състезание на Сена за Уилямс, откакто напусна Макларън, и много се изписа за този неделен следобед, но само едно нещо е сигурно. Смъртта на Сена напълно промени Формула 1: бяха въведени много по-строги проверки за безопасност и промениха историята на този спорт.
Разследването на италианската прокуратура прави заключение, че катастрофата е предизвикана от проблем с волана, който е блокирал и не е позволил на Сена да вземе завоя. През 2007 година Върховният съд на страната обявява за виновен инженера Патрик Хед, но той не е осъден поради давност.
Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!
Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS