Два пъти в годината два от най-популярните отбори в най-популярния спорт в света се изправят един срещу друг пред стотици милиони фенове по целия свят. Срещата между Реал Мадрид и Барселона, датираща от 1902 г., известна като Ел Класико, надхвърля спорта, с политически нюанси в битка между испанския национализъм в Мадрид и каталунската независимост и местна автономия на Барселона.
С комбинирана оценка на Forbes от над 11 милиарда долара и 20 титли от Шампионска лига помежду си, испанските гиганти са два от трите най-скъпи клуба във футбола, с легендарни франчайзи и стотици милиони фенове по света, обсебени от любимите си отбори и още по-обсебени от техните отбори.
Много просто, Ел Класико е най-голямото футболно съперничество на земята.
От 2018 г. Ла Лига оперира в Съединените щати и Канада в съвместно предприятие 50-50 с Relevent Sports за договаряне на медийни права, спонсорство, лицензиране, мърчандайзинг и всичко комерсиално, което лигата иска да преследва. През май 2021 г. Ла Лига подписа осемгодишна сделка на стойност 1,4 милиарда долара с ESPN за правата си в САЩ. Месец по-късно Ла Лига и Relevent разшириха партньорството си в Мексико и Централна Америка и подписаха сделка за мексикански права на стойност 600 милиона долара до 2031 г., помагайки на дъщерното дружество в Северна Америка бързо да излезе на печалба. Тези два медийни договора представляват най-големите на Ла Лига извън Испания.
Всеобхватната международна стратегия на Ла Лига стартира през 2016 г. и сега е в 44 различни държави. Но САЩ и Китай бяха очевидните приоритетни чуждестранни пазари и стратегически фокусни точки на Ла Лига, за да помогнат за донасянето на допълнителни приходи и информираност на 20-те клуба в лигата, включително Барселона и Реал Мадрид. Ел Класико е основната причина, поради която Ла Лига бележи успех както в страната, така и в чужбина.
Ел Класико се гледа в повече от 185 страни с потенциална аудитория от 650 милиона зрители според данните на Ла Лига. Лигата разчита на мача Реал-Барса, за да рекламира цялостно първенство, с 20 отбора и 380 мача на сезон. Ла Лига не се свени да заложи бизнеса си на двата си най-големи клуба и две от най-разпространените спортни марки в света.
Музеят на отбора на Барселона е голям бизнес. В една нормална година отборът генерира 42 милиона евро на година от продажба на билети, 44 милиона евро в магазина и 6 милиона само от около 300 000 снимки, направени по време на посещения в музея. По време на ремонта на стадиона приходите, свързани с музеите, са намалели с около половината.
Новият „Камп Ноу“ в крайна сметка ще побира 105 000 места и отборът очаква да се завърне в историческия си дом през 2025 г. с половин капацитет, като завършеното обновяване се очаква през 2026 г. Проектът включва също замяна на неговия 52-годишен Палау Блауграна, закрита арена със 7500 места за своите отбори по баскетбол, хандбал и хокей на ролери. Очакваната дата за завършване на залата с 15 000 места също е 2026 г., с по-голяма възможност за провеждане на концерти и други събития. По-големият проект ще включва също хотел и площи за магазини и ресторанти.
Тази огромна инвестиция не би била възможна без двубои, като Шампионска лига или Ел Класико. Същото важи и за наскоро завършения от Реал Мадрид ремонт на неговия стадион „Сантиаго Бернабеу“, който отне три години, увеличава капацитета на седящите места до 85 000 и разполага с напълно прибиращ се терен.
Въпреки че Реал Мадрид и Барселона са най-горчивите съперници на терена, двата отбора се нуждаят един от друг, за да успеят.
Ел Класико е истински сензорен спектакъл. Дербито се предава от 38 различни камери, разположени около и над терена. Това е с 15 повече от средното телевизионно предаване на Ла Лига и колкото финала на Шампионска лига.
Извън терена, тригодишната сделка на Spotify с Барселона за правата за име на "Камп Ноу" и правата за спонсорство на фланелки е на стойност над 300 милиона долара на сезон, което помага на клуба да се възстанови от финансовите затруднения. Сделката със Spotify видя вездесъщото лого на The Rolling Stones отпред на фланелката на Барселона срещу Реал Мадрид, след предишни еднократни случаи с OVO на Drake и латино суперзвездата Rosalía. На това Ел Класико Барселона ще играе с Coldplay на екипите си.
За Ла Лига съперничеството в Ел Класико е доста просто. Реал Мадрид и Барселона винаги ще привличат таланти от световна класа, а мачът винаги ще привлича деветцифрена публика.
Два пъти в годината два от най-скъпите и популярни спортни клубове на земята спорят пред очите на целия свят. Ел Класико е спорт, а магията на играта доказва защо това е изживяване, което не можете да си позволите да пропуснете.
Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!
Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS