Говорейки пред Flashscore, легендата на Формула 1 Джони Хърбърт призова Ландо Норис да доминира предстоящото Гран При на Лас Вегас, както и последните два старта от сезона, за да увеличи шансовете си за титла при пилотите през 2025.

Лас Вегас – второ Гран При там. И последен шанс за Ландо?

-           Той няма какво да губи. А Макс (Верстапен) трябва да не завърши, за да може надпреварата за титлата да се пренесе в Катар. Това няма да се случи, защото Макс израсна твърде много и няма да се вкара в проблеми. Той трябва единствено да завърши втори или трети и това ще е повече от достатъчно. Пределно лесна задача за някой като Макс.

Но от Ландо зависи да спечели и оттам насетне да стискаме палци Макс да има проблем. Ландо просто трябва да продължи да се учи и да доминира в последните три състезания, за да пренесе това в 2025.

Какво представлява пистата?

-           Трудна е, защото нивото на сцепление не беше високо миналата година. Тази година трябва да е по-високо. Това може да изведе на преден план Ферари и Мерцедес и оттам нещата да се променят леко за Макс, защото той ще иска по-малко хора да бъдат конкурентни.

А по отношение на Вегас като дестинация в календара на Ф1?

-           Логистично представлява трудност за отборите. Миналата година се проведе до ранните часове заради откриващата церемония, която се проточи, и Макс не беше доволен. Той го нарече 99% шоу и 1% спортно събитие. Трябва да приключи около полунощ.

Като писта лентата работи идеално за Ф1. Нивото на концентрация трябва да е много високо, защото е много лесно да направиш контакт с друг пилот, което да доведе до отпадане от състезанието.

Какво мислите по отношение на напускането на Sky от страна на Деймън Хил?

-           Откакто започна през 2012, той все повтаря, че се чуди защо го прави (да коментира). Всяка година казваше, че не е сигурен дали ще го направи отново. И всяка година през следващите 12 се завръщаше! Не знам дали това беше негово решение или на Sky, честно казано.

Беше ли фактор по отношение на забавлението? Потенциално. Знам, че получи критики за сценариите с Макс и може би си каза: „Знаеш ли какво, нямам нужда от това.“ Настъпва промяна. Ако той е бил подтикнат да напусне, тогава се чудиш какво може да се случи с Мартин Брандъл и Дейвид Крофт.

Той беше много нещастен заради небивалото ниво на обиди, които получи заради коментарите си за Макс. Деймън има син със синдрома на Даун и върши много работа за проекта Halow. Голяма част от омразата, която получавах (заради моята критика към шофирането на Макс), дойде през каналите на социалните мрежи, свързани с благотворителната организация. Това беше абсурдно.

Хората използваха Инстаграм акаунта на благотворителната организация Halow, за да стигнат до мен. Може би цялата тази негативност е изиграла роля във взетото от него решение. Моите критици също използваха акаунта на BRDC, за да се свържат с мен за наказанията за време, квалификациите в Бразилия и стартирането отдолу в решетката. Бяхме обвинени, че сме предубедени към Макс.

Имаше критики и към включването на Даника Патрик в коментаторския екип на Sky. Мнението Ви по въпроса?

-           Лесно е да се критикува. Хората могат да кажат, че тъй като не е била в кола от F1, не разбира нищо. Има други в Sky, които работят с нея, които никога не са били в кола от F1 или дори не са карали състезателен автомобил, както направи тя, когато беше в Indycar. Тя е по-квалифицирана от повечето. Основните принципи на шофиране на автомобил, независимо дали е Indycar, F1 или Le Mans, са почти еднакви. Състезателният начин на мислене е същият и изчисленията при изпреварванията са същите. Единствената разлика е, че F1 е най-бързата кола на земята. Без да сте я изпитали, няма начин да знаете каква е Но хората, които коментират Даника, вероятно никога дори не са се състезавали с картинг! Тя е много уважавана заради това, което е постигнала, и като човек, който има богат опит.

Ако трябва да изберете един пилот от F1, който да се присъедини към екипа на Skey, кой би бил той?

-           Даниел Рикардо. Той има опит, усмихнато лице, телегеничен е и е много популярен. Той има приятно поведение и много добър начин да сподели опита, който е имал. Той също е имал добри и лоши моменти. Всички тези преживявания са това, за което хората искат да чуят. Даниел би бил добро допълнение.

Съгласни ли сте, че сърцето на Хамилтън вече е с Ферари? Изключил ли е?

-           Мисля, че да. Той иска да завърши на високо ниво, но начинът, по който върви, изглежда труден. Фокусът на Мерцедес разбираемо е върху Джордж, техният човек за следващите години.

По очевидни причини Луис няма да бъде уведомен за актуализациите, които идват за следващата година. Той ще бъде напълно изключен от това, защото отива на друго място. Това е труден период, особено за седемкратен световен шампион, защото фокусът се измести от него към Джордж.

Обратно, Луис ще знае какво прави Ферари, какво имат в ръкава си и техните подобрения. Значи би следвало да е доста ентусиазиран за бъдещето?

-           Мотивацията е огромно нещо във всеки спорт. Луис ще отнесе това във Ферари, където ще работи с някой, когото познава много добре, Фред Васьор и близките отношения, които имат. Цялото Ферари ще го приветства. Ще има огромно количество положителна енергия около пристигането му там. Той ще се увери, че е напълно готов за Ферари.

Чеко Перес твърдеше, че е отказал на два отбора и иска да предизвика Макс през следващия сезон в Ред Бул. Твърде късно ли е? Или Ред Бул ще реши да му даде още един сезон?

-           Той имаше много добро състезание във Вегас миналата година. Бореше се за лидерството и завърши трети. Изглежда има желание в Ред Бул да му дадат още един шанс, което не разбирам съвсем. Стигна се до момент, в който просто нещата не се случват. Разбирам, че той иска да се пребори срещу най-добрия в лицето на Макс, но това не се получи в действителност. Тази година просто изгасна.

Дали е имал други предложения? Възможно е. Но дали са от отбори, които ще му дадат шанса да спечели състезания. Не. Абсолютно не. Крисчън определено иска да го задържи, което намирам за объркващо. Всички, които гледат състезанието в неделя, ще знаят, че всеки отбор има нужда от двама добри пилоти.

Ферари ще има двама през следващата година в лицето на Люис и Шарл, Ландо и Оскар в Макларън се справят много добре, Кими и Джордж в Мерцедес изглеждат като потенциално добра двойка. Ред Бул се нуждае от двама, които са способни да бъдат близо един до друг. Макс е единственият, от който идват точките при конструкторите.

Има ли той подходящ потенциален заместник?

- Да, има. Колапинто. Той е този, за когото всички говорят. Има ли въпросителни за него във F1? Всъщност не. Начинът, по който влезе във Формула 1, и постоянството, което показа, са много впечатляващи. Може ли да победи Макс? Все още не знаем. Той се състезава много добре, а пилот, който може да се състезава добре, ще бъде търсен.

Напускането на Нилс Витих като състезателен директор на Ф1 беше изненада. Ще има ли ефект върху Вас като стюард?

-           Не. Президентът има последната дума. Новият човек има опит във F2 и F3 и спортни коли. Той ще има достатъчно хора около себе си, които да му помагат в състезателния уикенд.

Гран при на Канада се движи в графика. Обмислено ли е от гледна точка на логистиката?

-           За това се говори от поне десет години - наличието на сезонни прозорци в Северна Америка, Азия и Европа. Всички разбират, че е по-логично да има състезания в същите региони, доколкото е възможно. Никога няма да бъде перфектно поради огромния глобален обхват на F1, но промяната изглежда логична.

В миналото Канада не желаеше да промени историческата си дата, но сега изглежда има желание да помогне на колективната кауза.

Сезон от 24 състезания ли е идеалният като число?

-           Нямам проблем с това. По мое време имахме 6 състезания, но след това до 30 дни тренировки. Пропуснах много от израстването на дъщерите си. Това беше жертвата, която направихме. Беше трудно, но наистина ми хареса да съм в колата. Днешните пилоти всъщност прекарват по-малко дни в колата сега, отколкото аз. Състезателният сезон може да е по-дълъг, което е предизвикателство за тях физически и психически и е по-интензивен. Но това е, което всички обичаме. Не мисля, че е твърде много. Бих се радвал да се състезавам 24 пъти в годината и да нямам никакви тестове! Няма нищо по-хубаво от това да сложиш ръкавиците, да влезеш в пилотската кабина и да разбиеш най-мощните автомобили в света около състезателна писта.

Ако FIA реши, че иска да изключи едно състезание и да добави друго, какво ще бъде според Вас?

-           Има много разговори по отношение на състезание в Тайланд. Обичах Южна Африка и Кялами и би било страхотно да се върна там. Би било страхотно да се върна в Африка и пистата е голямо предизвикателство. Хареса ми всичко в него.

А кое Гран При ще отпадне?

-           Имаше шум от някои хора за Монако. Но то току-що получи удължаване на договора си и с право. Едно от най-добрите е. Хората казват, че някои от състезанията там са скучни. Но не всеки футболен мач е зашеметяващ. Има много скучни мачове по футбол, тенис и крикет. Всеки спорт има добри и лоши дни, добри и лоши места. Монако е много специално. Може би Китай заради пистата.

Как оценявате Бартолето?

-           Той е един от наистина добрата млада група за следващото поколение. Има набор от пилоти, които са повече от способни да заемат местата на Луис и Алонсо, които са към края на времето си. Ще има възможности.

Всичко, което прави Бортолето, е впечатляващо. Изглежда, че може да се намеси и да свърши работа без адаптация. Това е рядко качество. Той е в същия дух като онези, които, когато им се даде шанс, веднага го вземат.

Ами Лиъм Лоусън? Това, че няма много спонсорства пречи ли му? Те имат голямо наследство с Дени Хълм и Брус Макларън.

-           Способностите все още са повече от достатъчни. Някои пилоти носят бюджети със себе си, което им помага да влязат във F1. Но това не гарантира успех и да бъдеш пилот там. Все още трябва да носиш резултати. Хората могат да разберат кой може да успее доста бързо. Лиъм доказа, и отгоре, че има специален талант и се надявам, че ще получи този шанс.

Ред Бул имат таланта и избора на пилоти, които могат да използват по много положителен начин. Лиъм е един от тях. Този набор от таланти е по-добър, отколкото беше преди пет години и заслужава шанс. Всичко опира до това да получиш възможността и да я грабнеш, както направиха хора като Колапинто.

Нещо ново за Михаел Шумахер, наближавайки годишнината от неговия ски инцидент?

-           Той ще остане завинаги недостъпен. Последният слух беше, че е присъствал на сватбата на дъщеря си. За съжаление, доколкото разбрах, всичко това бяха фалшиви новини на А1 и нямаше никаква истина в тях.

Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!

Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS