При старта на 34-ия сезон на aнглийската Висша лига по футбол този уикенд, повече от половината от всички клубове (11 от 20) ще имат имена на компании за залози, изписани върху гърдите на играчите си за втора поредна година. Никоя друга индустрия не е била толкова сериозно представена от създаването на лигата през 1992 г., пише dbr.bg.

Спонсорските договори с компании за спортни залози са доходоносни за лигата, но се увеличават и негативните реакции от страна на организации, които гледат на популяризирането на хазарта като на нещо вредно за онези, които се борят със зависимост. На фона на надвисналите плашещи правителствени регулации, Висшата лига се съгласи доброволно да забрани имената на компании за залози да се показват на предната част на фланелките от следващата година. Рекламата на спортни залози обаче ще продължи да бъде разрешена върху ръкавите, цифровите екрани на стадионите и почти навсякъде другаде в деня на мачовете.

Проследяване на еволюцията на официалните фланелките за мачовете във Висшата лига разкрива други икономически сили, които оформят спорта - и световната икономика също. Спонсорите на екипи в много отношения са микрокосмос на един по-малко локализиран и по-комерсиализиран спортен свят.

От местна бира до глобален обхват

През първото десетилетие на Висшата лига (90-те години на миналия век), когато телефоните бяха само за разговори, а екипите бяха достатъчно широки, за да се развяват от вятъра, беше наистина трудно, ако не и невъзможно, лигата да се гледа от друг континент. По тази причина спонсорите на екипите се насочваха предимно към местните жители, които гледаха от трибуните, или към тези, които плащаха доста пари, за да гледат у дома, благодарение на BSkyB.

В резултат на това спонсорите често бяха местни. На фланелките на Лестър Сити имаше лого на чипса Walkers, базиран в Лестър. Уест Хем беше спонсориран от местния Dagenham Motors, а Нюкасъл, съвсем уместно, от бирата Newcastle Brown Ale.

Дори в ранните дни на Висшата лига, повечето спонсори бяха чуждестранни компании. Те обаче бяха познати марки във Великобритания, целящи да продават продукти на вътрешния пазар...Целият материал прочетете ТУК.

Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!

Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS