Престоят на Тиаго Мота в Ювентус продължи по-малко от 300 дни и ето как проектът му на „Алианц Стейдиъм“ се провали и защо той може да не е единственият, който ще плати висока цена за слабия сезон.
Ювентус обяви назначаването на Мота на 12 юни 2024 г. и 284 дни по-късно бившият италиански национал е почти сигурен, че ще бъде уволнен и заменен от Игор Тудор.
Мота подписа тригодишен договор на "Алианц Стейдиъм" преди едва девет месеца и беше избран да ръководи дългосрочен проект, който на хартия бързо ще направи Ювентус отново претендент за титлата. Очевидно нещата не се получиха така, както треньорът и клубът очакваха.
Ювентус беше елиминиран от Шампионската лига и Купата на Италия от ПСВ и Емполи и в момента е с една точка под четвъртия Болоня в Серия А. „Бианконерите“ са допуснали седем гола и не са отбелязали нито един в последните два мача на Мота начело, но това е само върхът на айсберга.
Ювентус имаше неубедителен старт на сезона, правейки твърде много равенства, но поне не бяха губили мач в лигата до 25 януари 2025 г., когато претърпяха загуба с 1:2 като гост от Наполи.
Победите над Манчестър Сити и РБ Лайпциг през първата част от сезона изглежда подсказаха, че чашата на Ювентус е наполовина пълна, въпреки че е доста далеч от водещата група в Серия А, съставена от Интер, Наполи и Аталанта.
Победата в Лайпциг през октомври беше особено значима, тъй като Ювентус показа отношение, което никога не е имало през последните години. Глейсон Бремер претърпя контузия в началото на първото полувреме и въпреки че бяха останали с десет играчи след почивката, „бианконерите“ се възстановиха от един гол пасив и спечелиха с 3:2.
Мота и играчите масово празнуваха на терена, а треньорът сякаш беше внушил позитивен и атакуващ манталитет, на който целият отбор се радваше.
„Бианконерите“ обаче никога не са били наистина последователни във всички турнири. Победа с 2:0 над Манчестър Сити в Шампионската лига през декември беше последвана от домакинско равенство 2:2 срещу борещия се за своето оцеляване в Серия А Венеция само три дни по-късно. Дори Каляри и Парма, които в момента участват в надпреварата за спасение, успяха да вземат точка в Торино през първата част на сезона.
Чашата на Мота и Ювентус наистина започна да пресъхва в началото на 2025 г., когато Старата госпожа беше елиминирана от полуфиналите на Суперкупата на Италия от Милан, който беше назначил Серджо Консейсао само няколко дни по-рано.
Вътрешни разногласия с ръководителите на съблекалнята като Данило и нежеланието да се даде постоянно време за игра на Николо Фаджоли доведоха до напускането на играчите през януари. Напускането на Данило остави Ювентус без опитна фигура в съблекалнята, след като Войчех Шченсни и Федерико Киеза напуснаха отбора през лятото.
Липсата на лидери беше отразена и от факта, че Мота не избра капитан до Нова година, когато напускането на Данило доведе до това Мануел Локатели да получи лентата.
Федерико Гати първоначално замени Данило като капитан на Ювентус, но след това Мота промени решението си, давайки лентата на много други играчи, включително борещия се за титулярно място Теун Коопмайнерс и дори Уестън Маккени, който беше замразен от отбора през лятото, преди да приеме удължаване на договора до 2026 година.
Мота настоя, че Ювентус има „много лидери“ в съблекалнята, но всъщност той се чувстваше като единствения законен командир на Ювентус и в крайна сметка плати висока цена за това. Не всички играчи бяха доволни от отношението към Данило и Фаджоли и още повече недоволство се появи през втората част на кампанията.
Най-очевидният пример е Душан Влахович, водещият голмайстор на Ювентус, който стартира само един мач от Серия А от началото на 2025 г., особено след трансфера на Рандал Коло Муани от ПСЖ.
Влахович и Мота спориха по време на паузата на Ювентус – Милан в Суперкупата през януари, а сръбският нападател е играл само 455 минути през 2025 г., започвайки само четири мача във всички турнири, два пъти, когато Коло Муани не беше на разположение.
Истинските проблеми започнаха през новата година, когато равенствата се превърнаха в поражения, а не в победи. Елиминирането в плейофите на Шампионската лига срещу ПСВ и „срамното“ – както го нарече Мота – отпадане от Купата на Италия от Емполи подсказаха, че Мота губи контрол на терена и извън него.
Тактическото объркване доминираше в игрите на Ювентус през последния месец, а срещите тази седмица, първо между Мота и Кристиано Джунтоли и след това между ръководството на Ювентус и собственика на клуба Джон Елкан, доведоха до уволнението на Мота, въпреки че Джунтоли бе потвърдил доверието в треньора само седмица по-рано. И все пак Тиаго Мота все още не е уволнен, но се очаква това да се случи в следващите часове, уповавайки се информациите в италианските медии.
52-е точки, спечелени от Мота в 29 мача от Серия А, са най-лошият резултат на Ювентус за последните 13 години , а поражението с 0:4 срещу Аталанта беше най-тежката домакинска загуба на Ювентус от 1967 г. насам.
Освен това само през този сезон Ювентус похарчи толкова, колкото за четири години под управлението на Масимилиано Алегри и три години под управлението на Антонио Конте, което предполага, че клубът направи всичко възможно, за да отговори на нуждите му.
Въпреки това директорите, особено Джунтоли, естествено споделят част от отговорността за лошите резултати и управление на Ювентус. Дъглас Луис, Теун Коопмайнерс и Нико Гонсалес са сред новите попълнения, които не успяха да оправдаят високите си цени, докато други, които напуснаха, особено Николо Фаджоли и Дийн Хюйсен, започват да реализират потенциала си далеч от Торино.
Мота ще плати най-високата цена засега и докато Игор Тудор ще бъде натоварен със задачата да обърне ситуацията в последните девет мача от сезона, други може да бъдат държани отговорни за депресиращо слабия сезон, който със сигурност ще завърши без трофеи и може да бъде спасен само частично с класиране в челната четворка.
Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!
Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS