"Не съм луд човек", настоява Кристиано Роналдо по време на интервюто си със SPORTbible. "Не съм обсебен от тренировките. Обсебен съм от успеха, а това е нещо съвсем различно".
Петкратният носител на "Златната топка" седи в стола си и разказва десетки истории за неговите, почти мистични, тренировки. Неговата перфектно сресана коса, допълва отлично перфектната му усмивка, и те действат в тандем с бронзовия му тен и морскосинята фланелка. Светлината от прожекторите се отразява в диамантената му обеца. Зад него пък е огромен плакат, който промотира новият му парфюм "Play It Cool".
Това е бегъл поглед към амбициите на Роналдо за след края на кариерата му - бизнес империята CR7. Все пак му остават много малко успехи, които да постигне на терена. Неговата 17-годишна кариера е изпълнена с рекорди, спечелени трофеи и индивидуални награди. Това обаче не означава, че той възнамерява да "окачи обувките на пирона" скоро, тъй като е категоричен, че иска неговото наследство да се простира далеч извън терена.
"Все още обичам футбола. Обичам да забавлявам феновете и хората, които обичат Кристиано. Тук не става въпрос за годините, а за манталитета", обяснява Роналдо по време на разговора в един от най-тузарските ресторанти в Торино. "През последните 5 години започнах да се наслаждавам на нещата, които правя извън терена. Кой обаче знае какво ще се случи в следващите 1-2 години?".
Метаморфозата от футболиста Кристиано до бизнес магната Кристиано Роналдо е в разгара си, като 34-годишният играч вече има свои линии бельо, дрехи, обувки, парфюм, също така дигитална агенция, ресторанти, фитнеси и хотели. В момента той се разкъсва между кариерата си на футболист и десетките си бизнес начинания, но когато тази трансформация приключи неговият дългогодишен дуел с Лионел Меси ще бъде в историята, а той ще трябва да се насочи към съвсем различен вид съперничество.
Тайгър Уудс, ЛеБрон Джеймс и Роджър Федерер са само част от атлетите придобили безсмъртен статут в своите спортове, докато развиват бизнес портфолиата си далеч от спорта. Именно с това възнамерява да се занимава и Роналдо. Както можете да се досетите португалецът не е тук само, за да печели трофеи и да изкарва пари. Той вече е осигурил семейството си за генерации напред. Той също така иска да пише история - да стане най-великият във футбола.
Капитанът на Португалия в момента има договор с Ювентус до 2022 година, когато ще бъде на 37. Ако той реши, че сега е времето да спре да тормози противниковите защити, момчето от Мадейра ще повиши още повече своята популярност в социалните мрежи и ще реализира още по-големи печалби. Скромността буди възхищение, арогантността носи печалби. Роналдо се опитва да пази чист своя имидж, но истината е, че неговите действия, на и извън терена - празнуването след гол, обсебеността му от славата, това, че мрази да губи - го правят перфектният маркетингов продукт. Кампанията на "Найк" от 2009-та "Обичате ли го или го мразите?" бе основана върху поляризираните мнения на феновете. По едно време Роналдо се появява дегизиран и казва: "Смятам, че е най-добрият футболист в света, приятел", на акцент присъщ за района на Манчестър. Тази кампанията трябваше да бъде шеговита, но също така показа и част от неговата присъда от страна на феновете. Въпреки това всеки трябва да уважава неговите 697 гола и 31 трофея.
Неговата маркетингова стойност, както и над 10-годишния му дуел с Лионел Меси за най-добър футболист на планетата, го превърна в култ. Според данните Роналдо има повече последователи в социалните мрежи от всеки друг спортист - общо 887,2 милиона, до първите шест месеца на 2019-та. Следващият в класирането? Лионел меси има едва 361,1 милиона. Само в Instagram Роналдо има 185 милиона последователи. Когато имаш повече фенове от населението на Русия (145 млн.) спокойно можеш да искаш по близо 1 милион евро на пост. Затова и световните брандове са готови да плащат много пари, за да достигнат до неговата публика.
Най-големият спонсор на Роналдо е "Найк". Компанията даде на звездата доживотен договор, който е на стойност 1 милиард долара. Това е едва третият подобен контракт, който американският гигант за спортни стоки дава на спортист. Двугите двама са баскетболните звезди ЛеБрон Джеймс и Майкъл Джордан. И двете легенди на НБА са се доказали, както на терена, така и извън него, като инвестират в редица апетитни бизнес начинания. Роналдо явно е внимавал много в картинката.
"Не искам да имитирам никого. Човек постоянно трябва да е себе си, но винаги можеш да вземеш някой малък детайл или да обърнеш внимание на добрите примери - не само във футбола, но и в останалите спортове. Най-добрите атлети имат сходна работна етика", казва португалецът. Неговите амбиции са да се превърне в много успешен шеф на бранда "Кристиано Роналдо". Вместо да живее комфортно от своето богатство, той инвестира в собствения си бизнес.
Изграждането на доходоносен бизнес не е лесна работа. Много футболисти профукват състоянието си с лоши инвестиции. Напрежението да изкараш пари, особено, когато на карта е заложено благосъстоянието на близките ти, е по-голямо от всяко, което е изпитвал на терена. Той също така е наясно, че индивидуалната му брилятност като футболист, няма да му помогне в директорския кабинет. Той ще трябва да се осланя и на експертното мнение на тези около него.
"Това ме мотивира. Всеки изпитва напрежение. Понякога има напрежение да се направи интервю с Кристиано Роналдо. Но, най-важното е как се справяш с напрежението. Трябва да вярваш в себе си. Във футбола имам повече контрол. Знам какво мога да направя. В бизнеса е по-трудно, тъй като разчиташ и на други хора, но аз имам добър екип. Въпреки това ще бъде голямо предизвикателство", споделя нападателят.
В този живот няма нищо по-забавно за Роналдо от предизвикателствата. Когато се присъединява към Манчестър Юнайтед, като едно кльощаво 18-годишно момче, той си поставя за цел да бъде най-добрият футболист в света. След спечелването на петата си "Златна топка" през 2017-та той се провъзгласява за такъв. Дали обаче ще успее да постигне същите успехи и света на бизнеса?
"Отне ми дълги години усилена работа, отдаденост и страст, за да постигна това, което направих във футбола. Извън спорта не съм на позицията, която ми се иска, но аз обичам състезанието и конкуренцията и не обичам да съм №2 или №3. Винаги искам да съм №1. Ще успея - 100%".
Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!
Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS