В ход, който демонстрира силата на феновете в германския футбол, Байерн Мюнхен реши значително да промени спорния си спонсорски договор с Руанда. След месеци на ожесточени протести от страна на феновете и обвинения, клубът обяви, че предефинира партньорството и че брандирането „Visit Rwanda“ ще бъде ограничено.

Това обаче не е пълно прекъсване на сътрудничеството, а, както казват критиците, само „козметична промяна“, която запазва парите от спорния режим в клуба.

Защо сделката беше толкова спорна?

Когато Байерн подписа петгодишен договор с Руанда през 2023 г., това веднага беше посрещнато с порой от критики. Причината бяха обвиненията от Организацията на обединените нации, че правителството на Руанда активно подкрепя бунтовнически групировки в съседно Конго, които са отговорни за смъртта на хиляди цивилни.

Феновете на Байерн, известни със своята социална осъзнатост, организираха масови протести, държейки транспаранти от рода на: „Посетете Руанда, който гледа безразлично, предава ценностите на Байерн“.

Новото споразумение: От туризма към развитието на младите таланти

Изправен пред огромен натиск, Байерн реши да трансформира търговското споразумение в програма за развитие на млади таланти. Вместо да насърчава туризма в Руанда, клубът сега ще се съсредоточи върху разширяването на футболната си академия в столицата Кигали.

„В конструктивни дискусии се съгласихме, че аспектът на развитието в работата ни в Кигали е специална част от нашето сътрудничество. Затова трансформираме търговското си партньорство в програма за таланти“, каза главният изпълнителен директор на Байерн Ян-Кристиан Дрисен.

Критиките продължават!

Въпреки че ходът беше приветстван от някои, мнозина смятат, че това е просто опит за замитане на ситуацията.
„Те не отмениха сделката, просто промениха условията, за да не се налага да промотират марката на същото ниво заради реакциите на феновете.“ Други посочиха, че Байерн просто е заменил противоречивия катарски спонсор с такъв от Руанда, а сега и с Емирейтс, показвайки, че парите все още са по-важни от етиката. Други бяха още по-директни: „От Руанда до Емирейтс, това е просто чисто рекламиране в най-добрия случай.“

Лицемерието на Байерн и силата на феновете

Това не е първият път, когато Байерн се поддава на натиск от феновете си. Подобна ситуация се случи и с предишния спонсор Qatar Airways.

„Страхотното нещо за германските клубове, включително Байерн, е, че техните ултрас групи и членове имат истинска власт и не се страхуват да изразят мнението си“, анализира един фен.

Междувременно клубове като Арсенал , ПСЖ и Атлетико Мадрид все още имат подобни споразумения с Руанда, което прави този дебат още по-широк и по-значим за бъдещето на футбола.

Байерн Мюнхен загуби още един играч преди началото на сезона

Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!

Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS