Футболните фланелки са навсякъде в днешно време, те вече не са просто артикул, носен в деня на мача или от деца. Едва ли има музикален фестивал по света, където да не видите някой, носещ фланелка на Роналдо от Бразилия или Кака от Милан. Преди няколко години модните експерти започнаха да наричат това явление „блоккор“, където футболна фланелка, обикновено ретро, се комбинира с дънки или пола. Разширяването на използването на фланелки от трибуните до публичното пространство също повиши цените, фланелка на Барселона може да достигне до 184,99 евро.
Барселона: Най-скъпата фланелка в лигата
Официалната фланелка на Барселона за предстоящия сезон е най-скъпата в испанската лига. Версията за фенове струва 114,99 евро, докато версията за играчи - 164,99 евро. Ако искате да добавите име като Ламин Ямал и номер 10 на гърба, ще платите още 20 евро. В Реал Мадрид също е много скъпо: емблемата на лигата на ръкава струва 20 евро (или 25 евро, ако е Шампионска лига), а щампа с името - 25 евро. Това е в допълнение към основната цена: 100 евро за версията за фенове и 150 евро за версията за играчи.
Ето някои от най-забележителните цени: Барселона със 114,99 евро за фенове, 164,99 евро за фланелка на играч и 94,99 евро за деца. Реал Мадрид: 100 евро за фенове, 150 евро за играчи, 75 евро за деца. Отбори като Атлетик Билбао, Валенсия и Севиля предлагат фланелки в диапазона от 95 до 100 евро. От друга страна, Виляреал е най-евтиният, с фиксирана цена от 68,90 евро на фланелка, дори за деца. Средната цена на фланелка в испанската топ лига е 86,73 евро.
Различни версии и луксозни тениски на играчите
За тези, които се чудят каква е разликата между версията за фенове и версията за играчи, има значителни разлики. В продължение на почти десетилетие има разлика между фланелката, направена за фенове, и тази, носена от играчите. Версията за играчи е изработена от по-лека материя, с усъвършенствана технология за отвеждане на потта и структура, предназначена да предотврати триенето върху кожата. Puma, която облича Валенсия, обясни, че „автентичната версия е изработена от Ultraweave материя, която намалява теглото и триенето за най-високо ниво на представяне. Репликата (за фенове) версия е по-свободна, подходяща както за мач, така и за ежедневно носене.“
Изненадващо, има и трета версия. На уебсайта на Атлетико Мадрид можете да намерите следната фланелка в три варианта: основен за €99.95, версия за мачове за €149.95 и версия за играчи за €174.95. А ако добавите щампа и нашивка на Шампионска лига, ще достигнете рекордната цена от €204.90. Това е ексклузивна опция за Атлетико.
В испанската лига само пет клуба предлагат толкова скъпи фланелки: Барселона, Реал Мадрид, Атлетико Мадрид, Валенсия и Атлетик Билбао, които са и пет от шестте най-скъпи отбора в лигата. Другият отбор в списъка е Севиля. От друга страна, Виляреал, както бе споменато, предлага най-ниската цена, само 68,90 евро.
А как е в Европа? Барселона е и с най-скъпата фланелка на континента
Ако погледнем големите отбори в Европа, цените на фланелките на Реал и Атлетико се считат за разумни. Ливърпул, Манчестър Сити, Арсенал, Байерн Мюнхен, Борусия Дортмунд, ПСЖ, Милан, Ювентус и Интер предлагат основни фланелки за 100 евро. Манчестър Юнайтед отива още по-далеч, с цена от 105 евро. Наполи е най-евтиният, само 55 евро за фланелка. От всички тях, фен фланелката на Барселона, на цена от 114,99 евро, е най-скъпата в Европа.
А какво да кажем за децата?
Всички клубове без изключение предлагат намалени цени за деца, вариращи от 5 до 20 евро по-малко от версията за възрастни. Единственият отбор, който не прави това, е Хетафе, но в този случай цената включва и шорти и чорапи. Въпреки това, дори за деца, най-скъпата фланелка в лигата е на Барселона, на цена от 94,99 евро.
Спонсори: Фирми по електроника и авиокомпании
Друг визуално впечатляващ елемент е основният спонсор върху фланелките. В испанската лига марките от света на електрическите продукти са особено изявени, като три клуба рекламират марки от тази област. Авиокомпаниите, най-често срещаният спонсор в света на футбола, също присъстват в три различни отбора. Интересно е да се отбележи, че няма марка, която да се повтаря в лигата.
Ето как са разпределени спонсорите:
– Реал Мадрид – Fly Emirates (авиокомпания)
– Атлетико Мадрид – Riyadh Air (авиокомпания)
– Жирона – Etihad Airways (авиокомпания)
– Севиля – Midea (електрически уреди)
– Осасуна – Коснер (електрически продукти)
– Бетис – Gree (електрически продукти)
– Райо Валекано и Овиедо – Digi (комуникации)
– Валенсия – TM Real Estate Group (Недвижими имоти)
– Хетафе – Tecnocasa (Недвижими имоти)
– Барселона – Spotify (Музика)
– Атлетик Билбао – Kutxabank (банка)
– Майорка – Баща (Технологии)
– Леванте – Маркос Аутомотив (кола)
– Селта Виго – Estrella Galicia (напитки)
– Алавес – MK Tiyu News (Преса)
– Виляреал – Палм
– Реал Сосиедад, Елче и Еспаньол – без спонсор (засега)
Интересното е, че Digi се появява на фланелките както на Райо, така и на Овиедо. Най-необичайният спонсор е MK Tiyu News, китайски новинарски сайт, който е представен на фланелките на Алавес. На уебсайта на отбора можете да изберете да закупите фланелката със или без спонсора. Реал Сосиедад, Елче и Еспаньол, от друга страна, изобщо нямат брандиране на предната част на фланелката.
Марката, музиката и наследството
Барселона е един от отборите, които най-впечатляващо се възползваха от раздутия пазар на футболни екипи. Спонсорството със Spotify беше ключово, особено благодарение на специалните издания за Ел Класико, с лога на Roselia, Rolling Stones, Carole G, Travis Scott, Coldplay и Drake, появяващи се на гърдите. За предстоящия извънсезонен период Nike и Барселона представят издание в чест на Коби Брайънт: „Поразителните цветове са почит към наследството на Коби, с вдъхновени от мамба детайли, като например синтетичен модел на змийска кожа“, според уебсайта на Nike.
Реал Мадрид също съчетава изкуството с модата: през сезоните 2014/15 и 2023/24 отборът представи фланелки, проектирани от Юджи Ямамото и неговата марка Y-3, първата в черно с нарисувани дракони, а втората в лилаво с картина на рози. Накратко, футболната фланелка отдавна не е просто фланелка, а модно изявление, културен символ, а понякога дори луксозен продукт.
Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!
Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS