- Гледаш ли Формула 1?
- Вече не!
- Защо?
- Защото всичко е ясно от началото, винаги един и същи печели.
- Така е, прав си.
Това е един от най-често срещаните разговори между феновете на най-технологичния спорт на планетата. В т.нар. „Хибридна ера“ във Формула 1 победителят винаги беше само един – Мерцедес. От 2014 насам всяка изминала година се повтаряше един и същ сценарии – пилот на „сребърните стрели“ ликуваше в края на сезона. Шест пъти това направи Люис Хамилтън, който след няколко часа може да се превърне в най-успешния състезател в този спорт, а веднъж титлата грабна бившият му съотборник Нико Розберг.
Доминацията на Мерцедес доведе до сериозен отлив на фенове във Формула 1. В днешния забързан свят голяма част от консуматорското общество сяда пред екрана, за да гледа някой спорт, само, за да се успокои от напрегнатото си ежедневие и да достави наслада на душата си. А човешката душа от Античността копнее само за едно – за зрелище. Ако не беше така едва ли щяха да съществуват гладиаторските битки и като цяло спортовете, в които наред с частта за здравословния начин на живот присъства и тази за конкуренцията и съперничеството между единия спортист и другия, между червени и сини, между черно и бяло.
Could Lap 37 in Jeddah be one of the defining moments of the season? ????#SaudiArabianGP ???????? #F1 pic.twitter.com/vfrLzUVJW9
— Formula 1 (@F1) December 5, 2021
Този сезон обаче в най-популярния моторен спорт на планетата имаме сериозно раздвижване. Вече имаме драма, имаме непредсказуемост. В последната година преди от ФИА да въведат нови правила, които ще доведат до сериозна промяна при автомобилите зрителите на Формула 1 не знаят кой ще стане световен шампион до последното състезание. Макс Веврстапен или Люис Хамилтън, Люис Хамилтън или Макс Верстапен. Кой ще бъде? Кой ще се пребори за по-предно класиране в състезанието за Голямата награда на Обединените арабски емирства и ще спечели титлата. Дали нидерландецът ще стане световен шампион за пръв път или опитният британец ще сложи осма корона? Никой не знае и това е най-хубавото.
В последните седем години Хамилтън само веднъж не стана световен шампион и тогава загуби битката със своя съотборник Нико Розберг. През 2016 година германецът печели титлата, събирайки 385 срещу 380 за Хамилтън. Като изключим това, най-малката разлика между Люис и останалия на второ място пилот в крайното подреждане на Формула 1 в периода 2014 – 2020 г. е 46 точки. Горе долу две победи. Толкова разделя Хамилтън и Себастиан Фетел през 2017 г., като до ссредата на сезона пилотът на Ферари дори води в класирането. През миналата година разликата между 36-годишния британец и останалия точно зад него Валтери Ботас е 124 точки.
Всичко това обаче се промени през тази година, когато романтиката на Формула 1 се завърна с битката между Верстапен и Хамилтън, която без съмнение ще остане в историята.
Миналото на този спорт обаче помни паметни финали през годините. Помни промяна на класирането буквално в последната обиколка на последното състезание, помни катастрофи, решавали съдбата на титлата. Изобщо, помни чист и неподправен екшън, наелектризирал кръвта на милиони фенове по целия свят и навяващ им и до днес спомени за битки на висока скорост.
Затова ще хвърлим поглед върху някои от най-емблематичните финали във Формула 1, при които разликата между първото и второто място е толкова минимална, че подгласникът не просто е останал с калъфката на трофея, ами и го е държал в ръцете си.
Започваме със знаменитата битка между Ники Лауда и Джеймс Хънт от 1976, за която дори бе сниман филм, в който участват Крис Хемсуърт и Даниел Брюл. В началото на сезона Лауда и Ферари са далеч напред спрямо Хънт и Макларън. След това обаче се случва една от най-ужасяващите инциденти в историята на Формула 1. В Гран при на Германия на пистата Нюрборгринг Лауда катастрофира и болидът му се запалва. Докато бъде изваден от други катастрофирали пилоти, австриецът получава много сериозни изгаряния и е на косъм от смъртта, тъй като белите му дробове се пълнят с дим, пълен с малки частици от изгарящия му автомобил.
Докато Лауда е в болницата Хънт се възползва и печели много точки, като тогава точки вземат само първите 6-има в състезанието. Само 42 дни след трагедията на Нюрборгринг Лауда се завръща на пистата напук на всякакви лекарски съвети и чувствайки адска болка. На „Монца“ той завършва четвърти и показва, че не иска да си дава титлата, която е спечелил предната година. Преди последното състезание той води с 3 точки на Хънт. На „Сузука“ в Япония условията за състезание са много лоши, тъй като вали проливен дъжд. Някои пилоти, сред които и Лауда искат състезанието да бъде отменено, но в крайна сметка надпреварата стартира. След само 2 обиколки обаче Лауда се отказва и се прибира в бокса. Хънт остава на трасето и спе преборва за третото място, с което печели 4 точки и грабва титлата с една точка аванс пред Ники Лауда – 69 на 68.
#OnThisDay: 1994 Australian Grand Prix
— Formula 1 (@F1) November 13, 2018
Michael Schumacher seals the first of his seven drivers' titles, but it wasn't without controversy#F1 pic.twitter.com/OV4S2k7Lem
През 1994 година в борбата за титлата са замесени Михаел Шумахер и Деймиън Хил. Това е един наситен със събития сезон, през който животите животите си губят Айртон Сена и Роланд Ратценбергер. Кулминацията идва с решаването на титлата в последното състезание при противоречиви обстоятелства, които са ожесточено оспорвани и до днес. Михаел Шумахер печели първата си световна титла във Формула 1, докато кара за Бенетон. Германецът печели 6 от първите 7 състезания в календара. Пилотът на Уилямс обаче отвръща със силна втора половина на сезона.
Финалът е в Австралия, където на пистата в Аделаида двамата претенденти за титлата се сблъскват и отпадат, в резултат на което Шумахер става шампион. След състезанието германецът заявиява, че е това е било „състезателен инцидент“, въпреки че мнозина все още спорят за искреността и до днес. В краяна сметка бъдещият сдемкратен световен шампион печели 92 точки при 91 за Деймиън Хил, който остава с празни ръце.
Идваме в новия век, където през 2007 година Ферари и Макларън-Мерцедес водят титанична битка, в която победите през сезона отиват на сметката само на тези два отбора.
Тогава битката за титлата не е между двама, а между трима пилоти. Кими Райконен от Ферари срещу Люис Хамилтън и Фернандо Алонсо с Макларън-Мерцедес. В дебютния сезон Люис е лидер в класирането преди последното състезание. Въпреки това обаче трофея не отива при него. В Гран при на Бразилия британецът остава едва седми. Съотборникът му Фернандо Алонсо финишира трети на „Интерлагос“ и така събира 109 точки, колкото има и Хамилтън. Неспособността на шефовете на отбора да дадат преимущество на един от тези двама велиоклепни пилоти изяжда главата на Макларън-Мерцедес, защото в Бразилия печели Кими Райконен и така грабва и световната титла със само точка аванс пред съперниковото дуо. А преди състезанието Райконен е трети в класирането.
Финландецът е лидер в шампионата само в два случая – след първото и след последното състезание. Той прави забележителен финал на сезона, като се качва на подиума в 9 от последните 10 състезания и подпомогнат от съотборника си Фелипе Маса, който остава на четвърто място в крайното класиране, „Ледения“ печели първата си световна титла, като става едва третият пилот на Ферари, който става световен шампион в първия си сезон като пилот на „червните кончета“.
#OnThisDay in 2008 ????@LewisHamilton wins his first #F1 title after a dramatic final lap in Brazil ????#OTD pic.twitter.com/nRvaE8VWTY
— Formula 1 (@F1) November 2, 2017
Година по-късно е време за реванш. Драмата тогава е още по-голяма, като в нея отново са въвлечени пилоти на Ферари и Макларън-Мерцедес. Преди последното състезание Люис Хамилтън води със 7 точки на върха пред Фелипе Маса. Бразилуцът триумфира в домашното си състезание на „Интерлагос“ и в бокса на Ферари вече отварят шампанското, защото Хамилтън е далеч назад.
По едно време по радиото се чува: „Това Глок ли е? Този Глок бавно ли се движи? Това е!“. В последната обиколка Люис Хамилтън изпреварва движещия се доста бавно пилот на Тойота Тимо Глок с Тойота и финишира пети. По този начин той добавя 4 точки към сметката си и отново е на върха.
Така Маса е световен шампион за около 30 секунди, след което новината за класирането на Люис става като студен душ за семейството му, което е в бокса, за екипа на Ферари и за самия пилот. По това време Хамилтън става най-младият световен шампион, като на 23 години той успява да събере 98 точки от 18-те състезания и оставя Фелипе Маса на точка зад себе си. Това е може би най-драматичният завършек на някой сезон във Формула 1.
An incredible moment from our latest edition of F1 Classics ????
— Formula 1 (@F1) May 20, 2020
Two generations go wheel-to-wheel as Niki Lauda passes rookie Ayrton Senna in Portugal ????????
It was a move that helped Lauda clinch P2 - and the 1984 world title ????#F1Classics #MomentsThatDeliver @DHL_Motorsports pic.twitter.com/PGXxmGSqGh
Но и тогава разликата не пада под една точка, както се случва през 1984 г. Правилникът във Формула 1 гласи, че когато едно състезание бъде прекратено преди да са преминати 75% от състезателната дистанция, то пилотите се класират според мястото им когато надпреварата е спряна и им се присъждат наполовина точките, които се полагат при нормален завършек на съответната позиция. Именно едно такова състезание решава титлата. Гран при на Монако е прекратено преждевременно заради силния дъжд в Княжеството, като тогава единият претендент за титлата Ники Лауда отпада, а съперникът му Ален Прост завършва първи. Французинът обаче печели само 4,5 точки заради преждевременния край на състезанието. През ’84-та Лауда се завръща във Формула 1 след 2 години почивка. Той става част от Макларън, където е и Ален Прост. Двамата водят яростна битка през целия сезон, като тимът им печели 12 от общо 16-те надпревари. Победите са 7 на 5 за Прост. Австриецът обаче е по-консистентен през сезона, като стратегията му често е да стартира зад съотборника си и да се опита да се справи с него по време на състезанието, вместо да изстисква всичко възможно от болида си в квалификацията. Доказателство за това е, че Лауда нито веднъж не тръгва от пол позишън през годината. Тази стратегия да се залага всичко на състезанието е успешна и макар в последното състезание Прост да побеждава Лауда в Португалия, Ники триумфира с шампионската титла със само половин точка аванс пред съотборника си (72 срещу 71,5).
Тазгодишният финал във Формула 1 също предполага много екшън и драма до последните обиколки, тъй като Макс Верстапен ще стартира първи, а Люис Хамилтън втори. Двамата направиха забележителен сезон, като всеки имаше своите върхове и спадове. След състезанието на пистата „Яс Марина“ обаче всички спадове при победителя ще бъдат забравени, каквото ще се случи и с всички върхове при загубилия. Тази година Формула 1 предложи много повече емоции и напрежение спрямо последните много-много сезони и състезанието в ОАЕ ще е достоен завършек на този изпълнен с толкова радост и тъга сезон.
Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!
Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS