Смърт бележи последния сблъсък между двама пилоти с равни точки във Ф1

dsport.bg

Eпична драма беляза първото Гран При на Суадитска Арабия на пистата „Джеда”. След няколко прекъсвания, обрати и инциденти първи финиша пресече британският пилот на Мерцедес Люис Хамилтън. Непосредствено след него се нареди Макс Верстапен от Ред Бул. Така двамата се изравниха на върха в генералното класиране за световната титла с 369.5 точки. Големият спор между двамата пилоти, който отдавна не е само на пистата, ще се реши в последното състезание от календара в Абу Даби (ОАЕ).

В историята на Формула 1 много пъти титлата се е решавала в последното състезание, но само веднъж досега двама пилоти са влизали във финалната напревара с напълно равен актив.

Сюжетът се разиграва през далечната 1974 г., а главните герои са бразилецът Емерсон Фитипалди с Макларъд-Форд и швейцарецът Клей Регацони с Ферари. С надежда на пистата Уоткинс Глен в щата Ню Йорк пристига и третият във временното класиране Джоди Шектър от тима на Тирел-Форд. На южноафриканеца му трябва останалите двама претенденти да останат извън зоната на точките, за да се изкачи до върха.

“Докато летяхме за Северна Америка за последните две Гран При за сезона чувствах, че мога да спечеля шампионата. Клей и Джоди бяха много близко. Джоди беше естествено талантлив шофьор и беше най-младият от тримата, само на 24. Аз бях на 27, докато Клей беше на 34”, спомня си Фитипалди. Любопитно е, че той се изказва по адрес на своя основен конкурент по същия начин, както го прави Люис Хамилтън днес.

„Извън пистата Клей беше страхотен – забавен човек – но сложеше ли шлема – ставаше друг. Той беше невероятно агресивен шофьор и не даваше нито инч на съперниците си. Да си толкова агресивен и безкомпромисен днес не е толкова страшно, защото безопасността в нашия спорт вече е на съвсем различно ниво. Но през 70-те години беше друго. С другите пилоти бях спокоен да карам гума до гума, но с Клей - не”, казва Фитипалди през 1974 г.

"Състезавал съм се с много различни различни пилоти, попадал съм на различни характери. Някои от тях преминават границата, Макс със сигурност я прескача. Понякога мисли, че правилата не важат за него или не мисли за тях", казва Хамилтън през 2021 г.

Връщаме се обаче 47 г. назад. След предпредпоследното рали на Монца Регацони е първи с 46 пункта, втори е Шектър с 45, а Фитипалди допълва тройката с 43. Тогава точки получават само първите шест класирали се в състезанието, съответно 9‐6‐4‐3‐2‐1.

В Канада Фитипалди е безкомпромисен. Стартира от полпозишън и до края не допуска изненада. Лошата новина за него е, че втори се нарежда Регацони. И така двамата окупират върха с 52 пункта. Проблем със спирачките в 48-ата обиколка пък слага край на ралито за другия претендент – Джоди Шектър.

„Тази писта беше удобна за нас. Спечелихме 5 от последните 7 състезания там. Уцелихме точните настройки и моят Макларън 23 летеше по пистата”, разказва бразилецът.

През първите дни на следващия състезателен уикенд обаче изглежда, че Макларън-Форд са оставили доброто си представяне на север. Температурите са ниски, като дори има опасение, че ще завали сняг. Това обаче не се случва, а в даже събота грейва слънце. „Колкото и да опитвахме, така и не намерихме оптималната скорост и представяне на болида”, допълва Фитипалди. Късметът обаче му се усмихва и неговите опоненти също изпитват затруднения на Уоткинс Глен (САЩ). В неделя на стартовата решетка първи се нареждат – Карлос Ройтеман, Джеймс Хънт и Марио Андрети. Шектър е 6-и, Фитипалди 8-и и Регацони 9-и.

„Смятах, че присъствието на Джеймс и Марио отпред може да ми помогне, защото Шектър трудно можеше да ги задмине, а него го устройваше само победата. Аз обаче бях много притеснен, Всъщност никога не съм изпитвал толкова голямо напрежение в живота си. Преди Гран При на САЩ си спомням как лежах в хотела и не можех да заспя”, споделя още бъдещият световен шампион. Той обаче е крайно амбициран да увенчае усърдната работа на своя екип през цялата година.

„Докато се нареждахме за старта на можех да погледна Клей. И той също не можеше да ме погледне. Толкова бяхме напрегнати и фокусирани. Още в началото се вкопчихме един в друг. Успях да го притисна. Предстоеше десен завой и му приложих финт. Първо му застанах вляво. Той ме видя в огледалата и повтори движението ми. Аз обаче го очаквах и с разък завой му минах вдясно. Изравнихме се, но се задаваше въпросният десен завой и Клей трябваше да отстъпи”, разказва бразилският пилот.

Регацони пък има проблеми с амортисьорите през целия ден, страда от недозавиване и не може да поддържа конкурентно темпо. В крайна сметка финишира 11-ти, далеч от зоната на точките и още по-далеч от 4-ия Емерсон Фитипалди, който грабва титлата. Шектър отново не завършва, този път заради прегряване на болида.

Усетил, че Регацони е бавен и триумфът е близко, Фитипалди пуска газта, за да не рискува катастрофа. В спомените си той разказва, че спокойно е могъл да стъпи и на подиума, но твърде големият залог го е принудил да действа разумно. „Това беше един от най-хубавите дни в живота ми”- казва новият световен шампион.

Ралито на Уоткинс Глен обаче е помрачено от трагичен инцидент. Над 100 000 души по трибуните виждат как в 10-ата обиколка Хелмут Койниг губи контрол над своя Surtees-Ford и бива обезглавен от неправилно поставена предпазна бариера.

Сега целият свят е в очакване на решителния дуел между Хамилтън и Верстапен тази неделя. Важно е да се отбележи, че ако и двамата не спечелят точки (както стана на Монца, когато двамата се удариха), световен шампион ще е нидерландецът, защото има повече спечелени състезания до този момент.

Станете част от новата платформа на dsport!

Слушайте ексклузивните аудиоистории на Томислав Русев и Ирина Русева за най-щурите предавания на футболни мачове по Дарик радио, традиционен седмичен обзор с Ники Александров, както и коментари на Стефан Стоянов за Меси, Роналдо и останалите звезди на футбола само в страницата на dsport в Patreon! Включете се тук

Прочетете още