Специалистът говори: Covid, спорт и възстановяване

Добри Атанасов Добри Атанасов

          Как да възстановим загубените килограми и мускулна маса след прекарване на Covid -19? Върху това акцентирахме в разговора с биолога, фитнес инструктор, диетолог и суплементарист Белчо Христов.
"С Ковид популацията на планетата живее вече година и половина. Ще коментирам въпросната тема в качеството си на биолог. Като цяло това нещо се оказа много сериозно, следейки всички последствия от него. Всеки около себе си има познати, които са го изкарали. Тези, които са го изкарали безсимптомно нямат такива промени в теглото. Тези, които са били със симптоми, това вече е реално доказателство за сринат имунитет.В такъв момент, когато имунитетът е сринат, нищо не работи, така както трябва да работи, говоря като нормален биомеханизъм вътре в човешкото тяло. Това означава, че на организма са му необходими калории, за да се пребори с инфекцията. И затова първата тъкан, която бива разградима, за да се осигурят моментални калории и енергия, това е мускулната тъкан. Това е и една от причините човек да губи мускулно тегло. Втората е най-вероятно липсата на апетит, условия за спазване на някакви норми на хранене, недостатъчно количество протеин, който не встъпва 5-10-14 дни. Това е вторият момент, който покрива първия, или с други думи нищо странно не се случва в този период, в който коронавирус е инфектирал нашия организъм и е нормално да се губи мускулна маса. Защо всичко това засяга най-вече големите мускулни групи? Колкото е по-голяма една тъкан, толкова по-лесно тялото си дърпа от нея. Това доказва, че енергията не се губи в природата, тоест разпад на една тъкан за сметка на енергия, която е необходима за нас, която в един друг момент ще прелее отново в мускулатура при правилно хранене и излизане от инфекция”, коментира Белчо Христов.  Той даде и интересен пример.
           "Ако въпросната макрокалорийна рамка е примерно 2000 калории, методиката се нарича един естествен "биохак", който да си направим. Тоест ние трябва една идея да ядем по-малко от тези 2000 калории. Този дефицит, който осигуряваме трябва да е 10, или 15 процента. Задължително трябва да присъства, за да има тялото един резерв от сили, за да преборва и изчиства всичко, което е в организма. Визирам доре една най-обикновена настинка. При настинка, грип, след оперативно лечение, травма, ние трябва да приемаме по-малко калории и за да гарантираме, че те ще бъдат усвоени и влезли там, където им е мястото.Къде? В клетките. Това, което непрекъснато се опитвам да повтарям.    
Ако тези похвати-калорийна макрорамка, правилата на хранене през деня, колко порции хранения да бъдат, водата солите и т.н не се спазват, няма как да очакваме тази храна да се усвои. Затова леко подсказвам- калориен лек дефицит и пълноценни сезонни храни. Допускам, че порциите хранене следват да бъдат намалени до 3 на ден.Спортното хранене в един такъв пост Ковид период задължително трябва да отпадне.Примът на вода трябва да се увеличи изключително много”, каза още специалистът.
             Колко и с каква честота трябва да бъдат физическите натоварвания след прекаран Covid -19, можете да чуете в цялото интервю в приложения звуков файл.

Станете част от новата платформа на dsport!

Слушайте ексклузивните аудиоистории на Томислав Русев и Ирина Русева за най-щурите предавания на футболни мачове по Дарик радио, традиционен седмичен обзор с Ники Александров, както и коментари на Стефан Стоянов за Меси, Роналдо и останалите звезди на футбола само в страницата на dsport в Patreon! Включете се тук