Замбия се класира за първи път от 2015 г. за Купата на африканските нации. Досега в турнира “медните куршуми” имат две равенства. Днес обаче няма да говорим за сегашния отбор на Замбия, а ще се върнем назад във времето, към 1993 г., когато трагичен инцидент разтърсва страната.

На 27-и април 1993 г. военен самолет, превозващ националния отбор на Замбия по футбол, катастрофира малко след като е презаредено гориво в Габон. На борда има 30 човека и всички губят живота си, включително 18 футболисти. 

Те са част от едно от най-силните поколения на “медните куршуми”. Отборът се е запътил към Сенегал за мач от квалификациите за Световното първенство. Играчите се качват на двумоторен военен самолет и по план трябва да пътуват до Сенегал, с междинни кацания в Конго, Габон и Кот д'Ивоар.

Втората спирка се оказва фатална. Самолетът излита от международното летище Леон-Мба. Две минути по-късно аеропланът се разбива само на 2 км. от брега, при което загиват петимата членове на екипажа и 25-те пътници. 

Докладът за инцидента излиза 10 години по-късно. В него се казва, че десният двигател се е запалил, но пилотът е изключил по погрешка все още функциониращия ляв двигател. Самолетът пада в Атлантическия океан.

Габон изпраща войници, които да търсят оцелели. Такива няма. Открити са 24 от 30 тела, а само 13 са идентифицирани. Президентът на Замбия Фредерик Чилуба обявява едноседмичен траур и е организирано държавно погребение за всеки един от футболистите.

Ако някой беше взел под внимание притесненията на футболистите, инцидентът е можело да бъде избегнат.Преди катастрофата играчите често са изразявали опасения относно ненадеждните военни самолети.

"Винаги имаше проблем", казва Бваля Калуша. Той е капитан на националния отбор, но не е на фаталния полет. Калуша играе по това време за ПСВ Айндховен и трябва да стигне сам до Сенегал.

"Момчетата казваха: "Този самолет ще ни убие". Футболната федерация не разполагаше с много пари, за да превози отбора с пътнически полет, така че най-лесния начин беше да се опитаме да вземем самолет от военновъздушните сили", споделя Калуша.

При предишен мач, квалификация за Световното първенство през декември 1992 г. в Мадагаскар, аеропланът спира за зареждане на гориво в Малави. След часове, прекарани на пистата заради спор за заплати, самолетът отново излита. По време на четиричасовото пътуване над Индийския океан пилотът настоява играчите да носят спасителни жилетки.

Въпреки трагедията, през 1994 г. Замбия стига до финала на Купата на африканските на нации, където губи от Нигерия, и е на един двубой от класиране за Мондиала в САЩ.

Казват, че съдбата си знае работата. През 2012 г. “медните куршуми” печелят Купата на африканските нации в столицата на Габон, Либревил, след победа с дузпи на финала срещу Кот д’Ивоар. Именно това е градът - лобно място на националите през 1993 г.,

Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!

Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS