Интензивните преговори, които правителството на Каталуния води с Formula One Management (FOM) за подновяване на договора за голямата награда, провеждана на пистата „Барселона-Каталуния“ без прекъсване от 1991 г., изглежда, се насочват към редуване с други европейски трасета.

При този сценарий писти като „Спа“ в Белгия и „Портимао“ в Португалия може да се редуват с Монтмело през следващите години. Междувременно Мадрид, без ротация и с десетгодишен договор (2026-2035 г.), ще се превърне в домакин на Гран при на Испания и основен център за Формула 1 в страната.

Сценарият за редуване

Вариантът за ротация е на масата от самото начало и се смята за най-жизнеспособен от страна на собствениците на F1 – американската компания Liberty Media. Въпреки това от каталунското правителство настояваха за дългосрочно споразумение за приемственост, подобно на това, сключено с Мадрид. Целта беше да се възвърне мащабната инвестиция от 50 милиона евро за подобрения и модернизация на пистата, извършени от 2022 г. насам.

Ден след официалното съобщение, че Португалия ще си върне голямата награда през 2027 и 2028 г., информация, публикувана от „La Vanguardia“, твърди, че Барселона и F1 са се договорили за подновяване за три сезона в непоследователни години (2028, 2030 и 2032 г.). Те ще се редуват с Гран при на Белгия на „Спа“, която през януари официализира споразумение за четири състезания в рамките на шест години, също в редуващи се години.

Официални изявления и несигурност

Въпреки напредналите разговори, официалната позиция остава предпазлива.
Източници от правителството на Каталуния уверяват, че макар разговорите с Liberty и нейния президент Стефано Доменикали да са много напреднали, „не е подписано никакво споразумение и докато условията не бъдат финализирани на сто процента, няма да има съобщение“.

От ръководството на пистата също подчертават, че „няма да имаме новини за подновяването през 2025 г.“.

Неофициално обаче замесените страни признават, че възможността през 2027 г. на Иберийския полуостров да се проведат три големи награди (Мадрид, Портимао и Барселона) е малко вероятна. Ако това се потвърди, Гран при на Барселона-Каталуния, както ще се нарича събитието през 2026 г. (12-14 юни), ще загуби домакинството си за 2027 г., прекъсвайки 36-годишна традиция в календара на F1.

Бъдещето на пистата

Управлението на пистата „Барселона-Каталуния“ беше поето от Fira Circuit на 1 януари. Споразумението е за 20 години, но включва клауза 2+18, която предвижда след две години страните да преразгледат условията в зависимост от приходите, свързани с F1 и MotoGP. Този срок съвпада именно с несигурната 2027 г.

Микел Сампер, съветник по въпросите на бизнеса, който води преговорите с F1, запазва сдържан тон: „Въпреки че преговорите са на прав път, трябва да бъдем дискретни. Ще обявим всичко, веднага щом подпишем.“

Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!

Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS