Dsport и Дарик радио, в партньорство с Кондор спорт, организират най-мащабното футболно събитие в България FootballNext. Партньори в това начинание са Кондор спорт, Palms Bet, Булстрад Виена Иншурънс Груп, Gillette, JEEP, Хотел Хилтън, Midalidare Estate, Maniac, Floewater и Hell Ice Coffee. Първият панел на форума в хотел “Хилтън”, бе посветен на Футболните лиги. Водещ на панела бе заместник изпълнителният директор на Българския футболен съюз - Добрин Гьонов, а спийкъри бяха главният оперативен директор на полската Екстракласа - Марчин Стефански, както и изпълнителният директор на словашката футболна лига - Михал Мертиняк.
Първият панел започна с думите на Марчин Стефански, главен оперативен директор на полската лига Екстракласа. Той разказа повече за организацията на първенството. Стефански сподели, че трябва да има ефективни търговски и маркетингови сделки. Всеки отбор има равни права, а 19-ият собственик на лигата е самата Екстракласа. Той говори за стадионите и базите на клубовете, като всеки тим разполага със съоръжение, на което може да се играе двубой от Шампионската лига.
„Ще ви дам малко примери, които може да използвате и във вашата местна лига. Ние отговаряме за Екстракласата. Топ 18-те клуба. Другите надпревари все още са част от Полската футболна асоциация. Естракласата е основана през 2005 година и от тогава е отделена се опитваме да я развием“, заяви Марчин Стефански.
„През 2019 година имахме 60% ръст и по време на кризата с коронавирус не сме изгубили доходите си. Дори през 2023 година успяхме да подпишем по-голям договор. Трябва да имаме ефективни търговски и маркетингови сделки. Трябва да имаме добра лига, която хората да искат да гледат. Клубовете решиха да основат лигата като отделна компания. Всеки отбор има равни права. 19-ият собственик на лигата е самата „Екстракласа“. Това е отделна система. Основахме отделна компания, която да отговаря и ръководи Екстракласата“, коментира още той.
„Всеки един клуб от лигата има стадион, на който може да се играе мач от Шампионска лига. Само шампионът на Полша имаше такъв проблем със стадиона, като играеше в Шампионска лига. Навсякъде, където се разходите в Полша, ще видите нови и модерни стадиони. Клубовете инвестират 30% за своите стадиони и тренировъчни база, а другите се поемат от държавата“, коментира главният оперативен директор на полската Екстракласа.
„Нашите мачове могат да се гледат на живо навсякъде без Беларус и Русия. Ако някой от Полша е някъде по света, просто влиза онлайн и гледа на живо мачовете. Тази професионална платформа е собственост на Екстракласата. Ние продуцирахме Суперкупата на УЕФА, която се игра във Варшава между Реал Мадрид и Аталанта. Нашата компания изцяло продуцира излъчването“, заяви той.
„Високите изисквания за лицензиране не са, за да се отбиват клубовете, а да са стимул за развитие на отборите“, отсече главният оперативен директор на полската Екстракласа.
Изпълнителният директор на словашката футболна лига Михал Мертиняк бе вторият панелист в първата част на FootballNext. Той сподели, че преди основаването на лигата, външна компания е отговаряла за телевизионните права.
„Полша е добър пример за една по-голяма лига. Словакия е по-малка, ние сме се учили от страните около нашата. Започнахме през 2009 година. Преди основаването на лигата, външна компания отговаряше за телевизионните права. Тя не вършеше най-добрата работа в Словакия. В този период имахме по-малко приходи от ТВ права. Това беше неприятно за всички. Затова през 2014 година, като избрахме новия президент на лигата“, заяви Михал Мертиняк.
„Преди имахме много голяма зимна пауза, а през сезон 2015/16 решихме да разработим работна група, за да променим формата на лигата. Тогава въведохме формат с 12 клуба. Играе се на разменено гостуване, а после се дели на първа и втора шестица. Тази промяна беше успешна, защото разпределихме телевизионните права“, каза още той.
„През 2017 година направихме комерсиална промени. Решихме да излезем от връзката ни с германска агенция и решихме да поемем ние ТВ правата на словашката лига. Организирахме нова Акционерно дружество, което се ръководи пряко от клубовете в лигата. Много важно беше да направим централизация, която е логична за ръководене успешно на лигата. Така получаваме контрол над дейностите“, коментира изпълнителният директор на словашката футболна лига.
„Работихме с хазартна компания, която бе избрана след търг през 2021 година. Сега лигата носи името на новата компания, която е главен спонсор. Като имаме контрол контролираме пазара и така получаваме допълни приходи, които се разпределят между клубовете. Приходите, които се разпределят са над 10 милиона евро“, заяви Мертиняк.
„Много е важно да си контролираме собствените резултати и да имаме пряк контрол. Нямаме дружество като поляците, защото не сме толкова богати, но държим нещата под контрол. Не искам да показваме насилие и грозни сцени, като например, тежка контузия на футболист. Не искаме да предизвикваме негативни емоции по време на гледането на футболен мач и преживяването на телевизионните зрители“, завърши Мертиняк.
Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!
Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS