Dsport и Дарик радио, в партньорство с Кондор спорт, организират най-мащабното футболно събитие в България FootballNext. Партньори в това начинание са Кондор спорт, Palms Bet, Булстрад Виена Иншурънс Груп, Gillette, JEEP, Хотел Хилтън, Midalidare Estate, Maniac, Floewater и Hell Ice Coffee. Вторият панел на форума в хотел “Хилтън”, бе посветен на клубовете и бизнеса. Водещ на панела бе бившият ръководител в Левски, БФС и Локомотив Пловдив Павел Колев, който в момента работи за УЕФА. Спийкъри бяха мениджърът международни връзки и операции на Фейенорд – Гидо Вадер, а също и мениджърът „Бизнес развитие“ на Спарта Прага – Михал Кърцек.

Следете на живо FootballNext: Най-мащабното футболно събитие в България

Вторият панел стартира с думи на Кърцек за това, как е необходимо клубовете да приоритизират развитието на мести футболисти пред такива, които идват извън Европейския съюз.

„Два важни разговора, които очертават дискурса в българския футбол. Регулации, които да предпазват клубовете от големия брой чужденци, най-вече извън ЕС“, заяви мениджърът, който е част от Спарта Прага.

„В Нидерландия чужденците трябва да изкарват минимум 300 000 евро на година, колкото е средната заплата в страната. Ние не можем да разграничаваме играчи от ЕС, единствените разграничения са за играчи извън ЕС. Добре е клубовете да предпазват местните играчи. Ние не сме Топ 5 лига, но знаем, че когато имаме добри играчи, отборите от Испания или Англия ще дойдат и ще ги купят. Знаем, че нещата стоят така и трябва да работим според тях“, добави по темата Гидо Вадер.

Той открои и друга функция на Фейенорд: „Ние събираме над 1000 компании, които се събират на мачовете и обменят мнения и идеи. Ние правим много събития всяка година, на които се събират 50 000 зрители“.

„В Ередивизи се организират редови срещи между клубовете, като може няколко клуба да се отделят, ако разискват тема, която засяга само тях. В момента дискусията е, дали големите клубове да получават повече, или да се запази сегашната по-равностойна дистрибуция. Финансирането не е на база това, че даден клуб е по-голям и затова ще получава повече пари“, разказа Вадер за това, как работят клубовете в Нидерландия помежду си.

Михал Кърцек ситуира Спарта Прага в чешката футболна екосистема: „В Спарта ние не може като име и бранд не може да си позволим да доведем десетина африканци. Сега имаме двама души в Б отбора ни, които са африканци, за да опитаме да ги развием. Проверихме колко трябва да вложим, за да вкараме тези хора в отбора и да ги развием. Това е проблем, има много минуси, много неща, които трябва да се свършат с играчите извън ЕС. Те трябва да имат добавена стойност към това, което имате в държавата и клуба, а не са евтина работна ръка“.

„На международна сцена ние сме средняшки отбор и всеки може да дойде и да ни вземе най-добрите играчи, както Фейенорд го направи с нашия треньор и с нашия капитан преди 2 години“, добави той.

„Ние сме водещият клуб, играем в праймтайма. Всички гледат за или против Спарта Прага. Колкото по-малък е пазарът, толкова по-малък е и клубът. Затова трябва да разширим пазара. Печалбата ще идва само за най-добрите клубове, ако няма обединение и кохезия. Когато сте голям клуб, трябва да ръководите и да сте от страната на обединеността. За този сезон получихме 25 милиона евро на сезон. На най-високото ниво, всички 3 най-големи клубове – Спарта, Славия, Пилзен и Баник идват и казват, че трябва да се работи за това, накъде трябва да бъдат насочени парите за телевизионни права“, каза той за кооперирането на клубовете в Чехия един с друг.

Кърцек открои и проблемите в тази ситуация: „Имаше много проблеми за решаване. Най-големият беше, че антимонополната агенция в Чехия каза, че ние трябва да направим публични договори. Трябва да се познава пазарът и какво е търсенето от треньора, а след това да се правят публични поръчки. Имаше поръчки под масата, но те водеха до загуби за клубовете, които ги правиха тази злоупотреби“.

Накрая двамата разказаха за своето начало във Фейенорд и Спарта Прага, като Вадер разказа следното: „Започнах в клуба през 2001 г., почти фалирахме през 2005 и 2010 г. Свършиха ни парите и играчите, загубихме 0:10 от ПСВ, което беше изключително лошо. Тогава имаше по-малко структури в клуба. Стигнахме до абсолютното дъно и трябваше да се замислим как да рестартираме клуба. Има 4 основни звена в клуба. Развитието на младите играчи, след което да ги продаваме. Над 200 милиона евро имаме като приходи от 2010 г. досега за продажбите на футболисти, които са продукти на школата. Уникалността ни е начинът, по който феновете преживяват атмосферата на мачовете. Ние трябва да го развием. Ротердам е мултикултурен град, като сега 50% от посетителите не са от Европа. Искаме да намерим нови фенове, затова ходим при тях, а не чакаме те да дойдат при нас“.

„Дойдох в Спарта преди Covid. Тогава в клуба идваха 6-7 милиона евро. В Covid стадионите бяха празни, спряха продажбите и затова опитахме да вдигнем стойността ни. Трябва да се изчаква за повишаването на стойността. През последния сезон от спонсорства, билети и приходи от дните на мачовете получихме 19 милиона, а бюджетът ни е 42 милиона евро. Аз тук не смятам телевизионните права, гледам само продажбите. Трябва да се създаде идеята за изграждането на бранда. Клубът е на 131 години, той е ключова част от страната. В Чехия са няколко тези толкова стари брандове. Искаме да ангажираме феновете. Ние не ги молим да дойдат, за да платят, а искаме да им дадем нещо. Покупко-продажбата на играчи е единственият начин за оцеляване на клубовете в Източна Европа. Брандът и разпознаваемостта са важни, но продуктите също са ключови“, пък разказа Михал Кърцек.

Що се отнася до работата с партньорските компании, той разясни: „Когато партньорите искат пакет за мачове, ние им предлагаме пакети, в които са включени не само дербита, но и по-малки мачове“.

„Разполагаме с база данни на феновете, като в системата ни има над 1,5 милиона фенове. Искаме да знаем какво им харесва, къде живеят, с кого искат да ходят на мачове. Системата е интегрирана към уебсайта на клуба. С нея знаем кой идва, какво му харесва, дали има рожден ден, кога планират да купят тениска за някого, за да ги таргетираме“, разкри още мениджърът от Нидерландия.

Колегата му от Чехия пък каза: „Футболът е въпрос на общност. Ако можеш да намериш начин как да комбинираш добри резултати и добро преживяване, тогава успехът е по-голям. В нашата система за фенове са записани над 250 000 души. Ние се опитваме да комуникираме с тях, гледаме на тях като клиенти. Така е и в другите бизнеси. Феновете са хомогенни като група и има много хора, с които трябва да се комуникира“.

Football Next: Как работят в полската и словашката футболни лиги?

Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!

Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS