Dsport и Дарик радио, в партньорство с Кондор спорт, организираха най-мащабното футболно събитие в България, FootballNext. Форумът започна в 12:00 часа в хотел “Хилтън” и предложи на гостите различни теми, които бяха засегнати от нашите спийкъри.

Денят започна с Марчин Стефански и Михал Мертиняк, които разкриха повече за футболните лиги в Полша и Словакия.

Вторият панел протече под формата на дискусия между Гидо Вадер, мениджър международни връзки и операции във Фейенорд, и Михал Кърцек, мениджър Бизнес развитие на Спарта Прага. Те говориха за местните играчи и тяхното налагане в отборите.

Последва дискусия между Димитър Илиев и Миралем Сюлеймани, който разкри повече за скаутската политика в сръбския гранд Партизан.

В четвъртия панел техническият координатор на академията на Барселона - Жорди Араса, и директорът на школата на Болоня - Флавио Лорис, говориха за детско-юношеските школи на двата тима.

Главният психолог на академията на Болоня Паола Томасоти коментира важността на психологията във футбола.

Директорът на академията на Динамо Загреб - Анджелко Иванко, и координаторът на школата на Цървена звезда - Боян Шилегович, разкриха как двата клуба успяват да създадат толкова много таланти.

В края на събитието експертът по спортни технологии и бизнес - Теодора Иванова-Лимон, коментира внедряването на изкуствен интелект в спорта, както и възможността за развиване на брандинг на спортните отбори.

Партньори в това начинание бяха Кондор спорт, Palms Bet, Булстрад Виена Иншурънс Груп, Gillette, JEEP, Хотел Хилтън, Midalidare Estate, Maniac, Floewater и Hell Ice Coffee.

Президентът на БФС Георги Иванов, президентът на волейболната федерация Любо Ганев, президентът на баскетболната федерация Филип Виденов, президентът на БПФЛ Атанас Караиванов, както и представителите на волейболната и баскетболната лиги присъстваха на събитието.

Форумът бе посетен още от мажоритарния собственик на Левски - Наско Сираков, изпълнителният директор на "сините" - Даниел Боримиров, изпълнителният директор на Лудогорец - Ангел Петричев, спортният директор на разградчани - Георги Караманджуков, изпълнителният директор на Ботев Пловдив - Алексей Киричек, техническият директор на ЦСКА - Михаил Александров, част от директорите на Пирин, Светослав Дяков и Бойко Величков.

Сираков преди FootballNext: Надявам се да се правят много повече такива събития (ВИДЕО)

Спийкърите на FootballNext:

Марчин Стефански

Първият панел започна с думите на Марчин Стефански, главен оперативен директор на полската лига Екстракласа. Той разказа повече за организацията на първенството. Стефански сподели, че трябва да има ефективни търговски и маркетингови сделки. Всеки отбор има равни права, а 19-ият собственик на лигата е самата Екстракласа.

Той говори за стадионите и базите на клубовете, като всеки тим разполага със съоръжение, на което може да се играе двубой от Шампионската лига.

"Навсякъде, където се разходите в Полша, ще видите нови и модерни стадиони. Клубовете инвестират 30% за своите стадиони и тренировъчни база, а другите се поемат от държавата", коментира главният оперативен директор на полската Екстракласа.

В края Стефански засегна и темата за телевизионните права.

"Нашите мачове могат да се гледат на живо навсякъде без Беларус и Русия. Ако някой от Полша е някъде по света, просто влиза онлайн и гледа на живо мачовете. Тази професионална платформа е собственост на Екстракласата", коментира той.

Михал Мертиняк 

Изпълнителният директор на словашката футболна лига Михал Мертиняк бе вторият панелист в първата част на FootballNext. Той сподели, че преди основаването на лигата, външна компания е отговаряла за телевизионните права.

"Преди основаването на лигата, външна компания отговаряше за телевизионните права. Тя не вършеше най-добрата работа в Словакия. В този период имахме по-малко приходи от ТВ права. Това беше неприятно за всички", коментира Михал Мертиняк.

Презентацията на изпълнителния директор на словашката лига продължи с формата на първенството. Той разкри, че преди е имало много дълга зимна пауза. През сезон 2015-16 е разработена работна група, която да промени формата на лигата. 12 отбора са в словашкия елит, като се играе на разменено гостуване. След това шампионатът се дели на първа и втора шестица.

"През 2017 година направихме комерсиални промени. Решихме да излезем от връзката ни с германска агенция и решихме да поемем ние ТВ правата на словашката лига. Организирахме ново Акционерно дружество, което се ръководи пряко от клубовете в лигата", каза той.

FootballNext: Как работят в полската и словашката футболни лиги?

Гидо Вадер и Михал Кърцек

Вторият панел протече под формата на дискусия между Гидо Вадер, мениджър международни връзки и операции във Фейенорд, и Михал Кърцек, мениджър Бизнес развитие на Спарта Прага. Вадер сподели, че е добре клубовете да предпазват местните играчи.

“Ние не сме Топ 5 лига, но знаем, че когато имаме добри играчи, отборите от Испания или Англия ще дойдат и ще ги купят. Знаем, че нещата стоят така и трябва да работим според тях”, коментира той.

Той сподели, че в Ередивизи се организират редовни срещи между клубовете.

"В момента дискусията е, дали големите клубове да получават повече, или да се запази сегашната по-равностойна дистрибуция. Финансирането не е на база това, че даден клуб е по-голям и затова ще получава повече пари”, добави той.

FootballNext: Как клубовете в Нидерландия и Чехия превръщат футбола в бизнес

Кърцек засегна темата за броя на чужденците в българския футбол.

“Два важни разговора, които очертават дискурса в българския футбол. Регулации, които да предпазват клубовете от големия брой чужденци, най-вече извън ЕС”, коментира той.

Той разкри, че в Спарта Прага не може като име и бранд да си позволят да доведат десетина африканци. 

“Сега имаме двама души в Б отбора ни, които са африканци, за да опитаме да ги развием. Проверихме колко трябва да вложим, за да вкараме тези хора в отбора и да ги развием. Това е проблем, има много минуси, много неща, които трябва да се свършат с играчите извън ЕС. Те трябва да имат добавена стойност към това, което имате в държавата и клуба, а не са евтина работна ръка”, коментира Кърцек.

Миралем Сюлеймани

В третия панел станахме свидетели на разговор между Димитър Илиев и Миралем Сюлеймани, който е главен скаут на сръбския гранд Партизан. Той сподели, че за децата до 12-годишна възраст е най-важно да се намери най-добрата им характеристика.

Сюлеймани каза, че има разлики, когато се селектират играчи за първия отбор и за академията.

“За Партизан всеки играч трябва да може да устоява на напрежение и да има шампионски манталитет. Има много талантливи играчи, които са много талантливи, но не се справят с напрежението“, каза той.

FootballNext: Какво представлява скаутингът в съседна Сърбия?

В Партизан има общо 14 скаути - 4 в младежката част и още 10 в първия отбор. Той коментира и влиянието на родителите върху децата.

"Ситуацията с родителите в Сърбия е много подобна на тази в България. Има много частни академии и училища в Сърбия. Родителите плащат на академиите и смятат, че имат право да казват на треньора какво да прави. Според мен родителите нямат право да си говорят с треньорите. Има директори, които стоят над треньорите и те трябва да комуникират с родителите, и то на месечна база, а не ежедневно. Ако родителите идват на тренировка и гледат – децата я възприемат като мач, а двубоите трябва да са специални за децата. Затова смятам, че заниманията трябва да са закрити", призна Миралем Сюлеймани.

Жорди Араса и Флавио Лорис Маргото 

В четвъртия панел техническият координатор на Барса Академи - Жорди Араса, и директорът на Болоня Академи - Флавио Лорис, говориха за детско-юношеските школи на двата тима.

Араса разкри, че в Ла Лига 2 само 15 от 10 000 играча успяват, докато в Ла Лига това число пада още повече - 7 от 10 000. 

“Ако отбележите в Барса или Реал Мадрид само 7 от 100 000. Ключов елемент е да разберем, че не можем да се фокусираме само върху някои. Във всички групови групи треньорите тренират, но извършват и скаутинга”, сподели испанецът.

Той сподели, че трябва да се дадат поне две години на даден играч, за да се развие.

FootballNext: Как се изграждат играчи в академиите на Барселона и Болоня

“Важно е да се дава време на играчите. Сега имаме късмет да имаме играчи като Пау Кубарси, Ламин Ямал, Марк Бернал, който е контузен в момента”, добави той.

Флавио Лорис Маргото сподели, че по едно и също време трябва да се постигат резултати, но и да се развиват играчи.

“Развитието на младежта е двупосочна улица. Сега треньорите са много по-подготвени. Има два типа треньори. Единият е напълно спокоен и готов да тренира представителния тим, а другият е роден да тренира младежите. Начинът, по който избираме треньорите, се фокусира върху това дали приемат нашата философия", каза Маргото.

Паола Томасоти

Главният психолог на академията на Болоня Паола Томасоти говори за важността на психологията във футбола.

"Семействата трябва да се включват по правилния начин - не да бъдат допълнителен треньор, но да ни помогнат например как да управляват емоциите си. Работим върху връзките и качеството на комуникацията, която имаме с нашите атлети", разкри тя.

FootballNext: Ролята на психологията във футбола

Томасоти сподели кога футболистите трябва да се научат как да контролират емоциите си.

"Важно е да работите с играчите от 8-годишна възраст, а аз работя със семействата им до 18-годишна възраст. Става важно от 12 години нататък. Това е възрастта, в която те започват да се чувстват по различен начин спрямо представянето и трябва да се научат как да контролират емоциите си", добави тя.

Анджелко Иванко

Директорът на академията на Динамо Загреб Анджелко Иванко разкри повече за методологията на работа в детско-юношеската школа и в клуба като цяло в шестия панел.

“Ако говорим за Динамо Загреб, бюджетът е малко странен. Ако клубът се класира за Шампионска лига и имаме даден силен играч – той не се продава, ако клубът обаче не се класира, той бива продаден. Тази година имахме такава ситуация с футболиста Мартин Батурина”, заяви Анджелко Иванко.

Той се похвали, че 83% от футболистите, родени между 1996 – 2004 година, излезли от академията, играят на високо ниво, като голяма част от тях са в 5 първенствата.

Иванко разкри, че децата от школата участват в поне 9-10 международни турнири.

FootballNext: Тайните от кухнята на академиите на Динамо Загреб и Цървена звезда

Боян Шилегович

Kоординаторът на академията на Цървена звезда Боян Шилегович сподели, че сръбският отбор не може да се сравнява с водещите европейски тимове по бюджет. Именно това е една от причините Цървена звезда да се обръща към своята детско-юношеска школа. 

“Голяма чест и удоволствие, че близо до Сърбия и Цървена звезда има отбор с голямо реноме като Динамо Загреб. Много добре се работи в този клуб. Надявам се през времето да се формират условия за една регионална лига. Имаме същите проблеми като в Динамо, те са свързани с комуникацията на ниво футболисти-агенти-родители при децата в академията”, коментира той.

Теодора Иванова-Лимон – Експерт спортни технологии и бизнес

Експертът по спортни технологии и бизнес Теодора Иванова-Лимон бе последният спийкър по време на събитието на Дарик радио и dsport, FootballNext. Тя коментира внедряването на изкуствен интелект в спорта, както и възможността за развиване на брандинг на спортните отбори.

Football Next: Изкуственият интелект във футбола и спорта

“Независимо колко е голяма лигата, навсякъде по света, спортните организации гледат на себе си като на ентъртейнмънт. С развитието на технологиите, големите спортни лиги стават все по-големи и парите от телевизионни права отиват в тях. Така няма достатъчно пари за малките лиги. Висшата лига и Ла Лига растат сериозно, при френската Лига 1 е обратното”, сподели тя.

Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!

Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS