Маркетингът е все по-важна част от модерния футбол, който вече отдавна се превърна в бизнес за милиарди евро.

Финансовите транзакции на клубовете вече не се ограничават до трансфери (входящи или изходящи) и продажба на билети и фен артикули. Настоящата панорама във футбола варира от спонсорство на фланелки до експлоатация на стадиони за други цели, като концерти или фестивали.

В този раздел, свързан с клубните стадиони, съществува възможност, която позволява на различни отбори да увеличат доходите си или да увеличат маржа на заплатите си. Тази нова идея се нарича „права за именуване“.

Това е търговско споразумение, при което компания плаща на спортна организация, за да получи правото да кръсти нейния стадион с име, което тя иска. Накратко, това е спонсорство, при което клубът се отказва от част или от цялото име на стадиона си в замяна на финансова изгода, докато въпросната компания увеличава своята видимост сред хората.

Тази бизнес идея се ражда през 90-те години на миналия век, когато американските спортни отбори започват да продават правата за имената на своите стадиони. С течение на времето тази идея се разпространи и достигна до всички части на Европа, където вече се превърна в много обичайна практика.

Колко печелят отборите от правата за именуване?

Един от големите въпроси, които възникват в този случай, е колко могат да спечелят клубовете от този вид споразумение. Ако се съсредоточим върху Испания, има два забележителни случая на отбори, които са продали правата за имената на своите стадиони: Барселона и Атлетико Мадрид.

Барселона продаде името на стадиона си на „Spotify“. Музикалната компания постигна споразумение за спонсорство с каталунците, за да постави логото си на фланелките им и името си на стадиона им. За последното „Spotify“ ще плаща на Барселона по 5 милиона евро на сезон, докато строителството на „Espai Barça“ (новата база на клуба) приключи, и по 20 милиона евро на сезон за оставащите 8 години (общо 160 милиона евро), за които е сключен договорът.

Атлетико Мадрид, от своя страна, се разбра с „Wanda“ за името на своя нов стадион „Метрополитано“. Това споразумение донесе 50 милиона евро в касата на „дюшекчиите“ за пет години. По-късно дойде ред на „Sivitas“. Въпреки че този договор в крайна сметка беше развален, предприемачът на недвижими имоти плати 9 милиона за сезоните, в които стадионът носеше неговото име. Последната и най-нова сделка дойде от „Riyadh Air“, настоящият спонсор на клуба. Това споразумение постави нов рекорд за мадридския клуб, тъй като той ще получи между 250 и 300 милиона евро за 9 години.

В Испания има само три други случая на клубове, които са продали своите „права за именуване“. Това са случаите на Селта с „Abanca“ (с договор за 23 милиона евро за 4 години), Реал Сосиедад с „Reale“ (1,5 милиона евро на година) и Майорка с „Visit Mallorca“ (1,5 млн. евро на сезон).

В останалата част на Европа този тип практика е много по-разпространена. В Германия, например, 94% от отборите са продали правата за имената на своите стадиони на компании като „Allianz“ (Байерн Мюнхен), „Signal Iduna“ (Борусия Дортмунд), „Red Bull“ (RB Лайпциг) и „Mercedes Benz“ (Щутгарт).

Байерн Мюнхен получава около 7,3 милиона евро на сезон от „Allianz“, докато в Англия Манчестър Сити получава 17 милиона евро от „Etihad Airways“.

На този етап е необходимо да се претеглят плюсовете и минусите на тази бизнес идея, за да се предвидят стъпките, които могат да бъдат предприети в бъдеще. От една страна, това представлява значителна икономическа инжекция за много клубове, която позволява в някои случаи да се уредят големи дългове, а в други да има по-голямо поле за действие на трансферния пазар.

Много от феновете на тези клубове обаче, виждат тази практика като нещо унизително за имиджа на клуба, тъй като смятат, че промяната на името на стадиона с комерсиална цел петни историята и наследството на отбора.

Много неприятни новини за Реал Мадрид преди Шампионска лига
Атлетико с новa атака по Реал преди дербито на Мадрид

Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!

Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS