Във време, когато футболните клубове се стремят към увеличаване на приходите от билети, а цените на билетите сякаш неконтролируемо се покачват, смелата инициатива на Фортуна Дюселдорф напълно промени индустриалния пейзаж.

През 2023 г. германският клуб от втора лига стартира смела инициатива, предлагайки безплатни билети за домакински мачове и противоречиво, резултатът беше повече печалба, а не по-малко. Фортуна Дюселдорф постигна такъв успех в тази инициатива, че реши да я удължи до пет мача за предстоящия сезон.

Този революционен ход не само предизвика заглавия в цяла Европа, но и постави под въпрос общоприетите схващания за моделите на приходи в професионалния спорт. Ето как Фортуна Дюселдорф раздава безплатни билети и въпреки това успя да увеличи печалбата си.

Раждането на „Fortuna für alle“

Клубът обяви проекта „Fortuna für alle“ с ясна визия. Клубът имаше за цел да съживи футбола и да установи връзка с местната общност. Ръководена от главния изпълнителен директор на клуба Александър Йобст, инициативата имаше за цел да премахне финансовите бариери и да направи посещението на мачове в “Меркур Шпил-Арена” достъпно за всички, независимо от доходите.

Идеята беше проста: вместо да таксува феновете за билети, Фортуна щеше да осигури алтернативни източници на приходи чрез спонсорства и корпоративни партньорства, които пряко подкрепяха модела на безплатен вход. Три домакински мача от сезон 2023/24 на Втора Бундеслига бяха избрани за пробни мачове. Резултатите бяха потресаващи.

Пълен стадион, пълно сърце

От самото начало атмосферата на стадиона се промени. Посещаемостта надмина очакванията. Много фенове, особено семейства и хора с по-ниски доходи, присъстваха на първия им мач.

Обикновено полупълната арена внезапно се изпълни с енергия, цветове и емоции. Тази добавена стойност е не само за феновете, но и за спонсорите, които търсят да се изявят пред препълнена публика. Клубът съобщи, че продажбите на стоки са се увеличили драстично в дните на мачовете, като феновете са похарчили повече за тениски, шалове и храна от обикновено.

Местните търговци на стадиона също отбелязаха увеличение на приходите. Всъщност увеличената посещаемост доведе до това, което клубът определи като „цялостен икономически подем“.

Корпоративна подкрепа, а не продажба на билети

Вместо да разчита на приходите от билети за отделни мачове, Фортуна Дюселдорф изгради спонсорски пакет около концепцията. Марките бяха нетърпеливи да бъдат свързани със социално отговорен, иновативен проект, който привлича международно внимание.

Клубът ефективно монетизира вниманието и добрата воля, а не достъпа. За спонсорите препълнените стадиони, медийното отразяване и добрата воля на общността бяха по-ценни от традиционните рекламни места. Компании като Hewlett Packard Enterprise, Targobank и Stadtwerke Düsseldorf подкрепиха програмата финансово, като на практика поеха разходите за всяко „безплатно“ място.

Според клуба тези сделки не само са заместили приходите от билети, но и са ги надминали.

Отвъд парите: изграждане на движение

Експериментът на Фортуна не е само за приходи; той е и за ценности. В спорт, често обвиняван в загуба на връзка с обикновения фен, Фортуна се позиционира като народен клуб.

Тази идентичност има мощна дългосрочна стойност. Повишената ангажираност на феновете, нарастващата база от привърженици и глобалното признание биха могли да струват повече в дългосрочен план, отколкото краткосрочните продажби на билети.

Освен това инициативата помогна за привличането на по-млада публика, идваща от семейства, които обикновено биха гледали на футбола като на разход, който се случва от време на време за „специален повод“, демографска група, до която европейският футбол все по-трудно достига. Повечето клубове се интересуват от парите и не проявяват голямо съчувствие към това кой всъщност присъства.

Мачовете „Fortuna für alle“ се превърнаха в събития, подходящи за семейства и общност, а не в ексклузивни, скъпи зрелища, които само определени хора можеха да си позволят.

Бъдещето на футбола?

Въпреки че раздаването на билети може да не е жизнеспособен модел за всеки клуб, особено за тези, които силно зависят от приходите от мачовете, е ясно, че рискът на Фортуна Дюселдорф се е отплатил. Той разкри бъдеще, в което футболните клубове могат да монетизират ангажираността на феновете, а не само портфейлите на феновете.

По-важното е, че това оспори едно от най-вкоренените предположения в спорта: че единственият начин да се развиваш е да искаш повече. Фортуна показа, че понякога да не искаш нищо може да означава да спечелиш всичко - от лоялност до наследство и печалба.

Докато клубовете в цяла Европа наблюдават отблизо, остава един въпрос: ще последват ли примера и други? Или Фортуна Дюселдорф е славна аномалия, бунтарски клуб, който се осмели да заложи на хората и спечели!

Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!

Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS