Ръководните лица на най-богатия клуб на Острова - Манчестър Юнайтед признават, че приходите ще паднат за първи път от цели десет години, а загуба от Ливърпул би затвърдила кризата в отбора.

Спортните успехи през последното десетилетие на миналия век направиха Манчестър Юнайтед едно от най-известните имена в света на спортния маркетинг. Сега след 5-годишен спад в представянията бившият най-богат клуб в света е изправен пред криза, която никога не е срещал. Лидерите на тима признаха пред “Financial Times”, че след този сезон отборът за първи път ще претърпи спад в приходите от повече от десетилетие. То ще бъде в размерите на до 10%. Приемането на Ливърпул на “Олд Трафорд” тази неделя може само да влоши нещата. Мърсисайдци имат осем последователни победи този сезон, а “червените дяволи” са само на две точки над зоната на изпадащите.

Миналата година вицепрезидентът на клуба и експерт по инвестиционно банкиране Ед Уудуърд, обяви, че “играта на отбора” няма значително влияние, върху това, което търговските лица могат да направят. Контрастът с успешния Ливърпул разрушава този догма. Спортната преоценка на тима се прожектира на фланелката му. “New Balance”, който плаща по 58 млн. евро на сезон, заведе отборът до съдилищата, за да поиска правото си на първи отказ и по този начин да може да съответства предложението на “Nike”, което се равнява на повече от 80 млн. евро, което влиза в сила от догодина.

Ако проблемът при Ливърпул идва от спор по съгласуване, то при Манчестър Юнайтед проблемите идват от незаинтересованост. “Шевролет”, спонсорът на “червените дяволи”, подписа договор за седем години, но вече не иска да поднови сделката. “Адидас”, който също има ангажимент с тима, заплаши отборът, че ще дава на клуба с 21 милиона по-малко всяка година щом тимът не си осигури мачове в Шампионската лига. Липсата на търгоски печалби е голям удар за клуба, защото това са 50 % от приходите, с които се захранва.

Според “Financial Times” в края на сезона клубът ще прибере между 650 и 670 млн. евро, което означава спад до 10%. А през миналата година, отборът обяви рекордни приходи за всички артикули. Правата за телевизионно излъчване доведоха до брутни приходи от 725 млн. евро. Салдото за миналия сезон представляваше ръст от 6% по отношение на 682 млн. приходи.
Допреди няколко месеца Манчестър Юнайтед бе парадокс във футболната индустрия – клубът не спираше да генерира богатство, а играта на отбора не спираше да се влошава. С Фъргюсън тимът спечели 38 трофея за 27 години. Без него отборът няма спечелена нито Висша лига, нито Шампионска лига. Именно тези отличия са критерий за икономическо развитие.

Между отборите в Шампионска лига се разпределят суми на обща стойност 2 млрд. евро. Миналогодишните финалисти Ливърпул и Тотнъм прибраха по над 200 млн. евро. Манчестър Юнайтед обаче ще остане без подобен приход и този сезон.

Спортните разочарования не изглеждаха като търговска пречка пред Манчестър Юнайтед. Приходите на клуба нараснаха от 419 млн. евро до 682 млн. евро на година в периода 2013-2018 г. Само Мадрид и Барселона надминаха тима по финансова мощ. Дори провалът под ръководството на Жозе Моуриньо доказа бизнес издръжливостта на клуба. Но тогава думите на ръководството претърпяха промяна. “Вече сме задължени сме да побеждаваме, защото това е нашето признание”, заяви Клиф Бей, ръководител на финансовия отдел в клуба преди реванша срещу ПСЖ в Шампионска лига.

Манчестър Юнайтед е изправен пред дилемата на институциите, които се идентифицират като успешни. Те или печелят непрекъснато, или губят огромни суми пари.

Арабски принц с трета оферта да купи Ман Юнайтед
 

Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!

Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS