На 22 септември 2025 година, Усман Дембеле написа нова глава в кариерата си, спечелвайки „Златната топка“ и ставайки част от много малък списък в света на футбола. Освен професионалните постижения, това е и важен кръстопът от бизнес гледна точка: отсега нататък той е не само звезда на терена, но и марка, която може да диктува правилата.

През последните дни беше трудно да се избегне лицето му. Специално издание на френската фланелка със златен принт, кампания на Adidas и Orange „Ous'man of the Year“ и, разбира се, чифт тъмносини и златни обувки Adidas F50, носени в чест на завръщането му на терена. Марките празнуваха и Дембеле се превърна в известно име за една нощ.

Не е случайно, че Adidas се е подготвил предварително, стартирайки на 11 септември широка кампания с участието на Дембеле и неговия приятел от детството Мустафа Диат, която отпразнува корените му и историята на неговото развитие. „Той вече е влязъл в съзвездието от звезди“, заключи Кристоф Лапети, директор на икономическите изследвания в Центъра за право и икономика на спорта в Лимож.

Златната топка 2025: Усман Дембеле влезе в много затворен кръг

Вече е ясно, че Дембеле е изправен пред голяма промяна. Играч, израснал в Рен, той се превърна в един от стълбовете на Пари Сен Жермен и сега трябва да реши кой път ще избере по отношение на имиджа си. Той принадлежи към семейството на Adidas и Orange, подписал е и с италианската луксозна марка Zegna, рядка стъпка за футболист, и до ден днешен е избрал да не се обременява с прекомерни спонсорства.

„Златната топка му дава спортна легитимност, която липсва на марките“, обясни Тибо Льо Пей дю Тайе, оперативен директор в “Спорсора”. Според него предизвикателството пред Дембеле ще бъде да запази пълен контрол над имиджа си: да се развива, без да губи себе си. В същото време, специална клауза в договора му с ПСЖ му гарантира щедър бонус след победата. Това е финансово допълнение, което в повечето случаи не съществува и беше добавено към договора му, когато подписа през лятото на 2023 г. Откакто пристигна в Париж, Дембеле се превърна в по-зряла и сдържана фигура, но също така запази автентичния си характер, който успява да се хареса на фенове от всички възрасти.

Le Parisien: От „вечното дете“ до трона на футбола

„Той притежава свежест, която докосва всеки“, обясни Льо Пей дю Тайе. „Телефонът му ще звъни безкрайно.“ Всъщност, през последните дни играчът е залят от запитвания и дори е видян да носи редки часовници Richard Mille, може би като намек за бъдещо сътрудничество. По отношение на пазарното позициониране, Дембеле вече е влязъл в списъка на тримата френски играчи с най-много препоръки през 2024 г., след Мбапе и Камавинга, а също и по показатели като пазарна стойност, доходи и популярност в социалните мрежи. Сега, след победата, той може дори да се доближи до първото място.

Следващият ход е ясен: да се възползват от момента, но в правилната мярка. „Няма нужда да се бърза. Достатъчно е да се развият повече партньорства, не твърде много.“ Клубът също разбира значението и договорът му, който изтича през 2028 г., може да бъде обект на предоговаряне със заплата, много по-висока от 20-те милиона евро, които той печели в момента, все още далеч от 32-те милиона на Мбапе в Реал Мадрид.

Усман Дембеле с над 300 точки повече от Ямал за Златната топка

Историята на Дембеле е история за растежа му от предградията до върха на „Златната топка“. Обединяваща фигура, обичан в съблекалнята заради чувството си за хумор, а сега и глобална марка. Остава въпросът как ще избере да управлява новооткритото богатство, натрупано около името му, но съдейки по скромния и прям характер на Дембеле, вероятно ще остане верен на себе си и на образа на обикновен футболист, завладял света.

Усман Дембеле: Да съм най-добрият играч в света не означава нищо за мен

Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!

Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS