На 22 септември 2025 година, Усман Дембеле написа нова глава в кариерата си, спечелвайки „Златната топка“ и ставайки част от много малък списък в света на футбола. Освен професионалните постижения, това е и важен кръстопът от бизнес гледна точка: отсега нататък той е не само звезда на терена, но и марка, която може да диктува правилата.
През последните дни беше трудно да се избегне лицето му. Специално издание на френската фланелка със златен принт, кампания на Adidas и Orange „Ous'man of the Year“ и, разбира се, чифт тъмносини и златни обувки Adidas F50, носени в чест на завръщането му на терена. Марките празнуваха и Дембеле се превърна в известно име за една нощ.
Не е случайно, че Adidas се е подготвил предварително, стартирайки на 11 септември широка кампания с участието на Дембеле и неговия приятел от детството Мустафа Диат, която отпразнува корените му и историята на неговото развитие. „Той вече е влязъл в съзвездието от звезди“, заключи Кристоф Лапети, директор на икономическите изследвания в Центъра за право и икономика на спорта в Лимож.
Вече е ясно, че Дембеле е изправен пред голяма промяна. Играч, израснал в Рен, той се превърна в един от стълбовете на Пари Сен Жермен и сега трябва да реши кой път ще избере по отношение на имиджа си. Той принадлежи към семейството на Adidas и Orange, подписал е и с италианската луксозна марка Zegna, рядка стъпка за футболист, и до ден днешен е избрал да не се обременява с прекомерни спонсорства.
„Златната топка му дава спортна легитимност, която липсва на марките“, обясни Тибо Льо Пей дю Тайе, оперативен директор в “Спорсора”. Според него предизвикателството пред Дембеле ще бъде да запази пълен контрол над имиджа си: да се развива, без да губи себе си. В същото време, специална клауза в договора му с ПСЖ му гарантира щедър бонус след победата. Това е финансово допълнение, което в повечето случаи не съществува и беше добавено към договора му, когато подписа през лятото на 2023 г. Откакто пристигна в Париж, Дембеле се превърна в по-зряла и сдържана фигура, но също така запази автентичния си характер, който успява да се хареса на фенове от всички възрасти.
„Той притежава свежест, която докосва всеки“, обясни Льо Пей дю Тайе. „Телефонът му ще звъни безкрайно.“ Всъщност, през последните дни играчът е залят от запитвания и дори е видян да носи редки часовници Richard Mille, може би като намек за бъдещо сътрудничество. По отношение на пазарното позициониране, Дембеле вече е влязъл в списъка на тримата френски играчи с най-много препоръки през 2024 г., след Мбапе и Камавинга, а също и по показатели като пазарна стойност, доходи и популярност в социалните мрежи. Сега, след победата, той може дори да се доближи до първото място.
Следващият ход е ясен: да се възползват от момента, но в правилната мярка. „Няма нужда да се бърза. Достатъчно е да се развият повече партньорства, не твърде много.“ Клубът също разбира значението и договорът му, който изтича през 2028 г., може да бъде обект на предоговаряне със заплата, много по-висока от 20-те милиона евро, които той печели в момента, все още далеч от 32-те милиона на Мбапе в Реал Мадрид.
Историята на Дембеле е история за растежа му от предградията до върха на „Златната топка“. Обединяваща фигура, обичан в съблекалнята заради чувството си за хумор, а сега и глобална марка. Остава въпросът как ще избере да управлява новооткритото богатство, натрупано около името му, но съдейки по скромния и прям характер на Дембеле, вероятно ще остане верен на себе си и на образа на обикновен футболист, завладял света.
Новините на Dsport и във Facebook, Viber, YouTube, TikTok и Instagram!
Мобилният Аpp на Dsport вече е тук - изтеглете за Android и iOS